„MyMonitor II od ART Pro Audio nie jest nowością, ale dopiero niedawno miałem okazję go przetestować i byłem na tyle pozytywnie zaskoczony, że postanowiłem podzielić się opinią.”.
Hugh Robjohns, redaktor techniczny magazynu Sound on Sound, określa MyMonitor II jako doskonałą pomoc w osobistej kontroli monitorowania, która wyróżnia się doskonałą jakością techniczną oraz starannie zaprojektowanym zestawem funkcji.
Oryginalny tekst pochodzi z magazynu Sound on Sound
Recenzja
MyMonitor II od ART Pro Audio nie jest nowością, ale dopiero niedawno miałem okazję go przetestować i byłem na tyle pozytywnie zaskoczony, że postanowiłem podzielić się opinią. To kompaktowe urządzenie łączy w sobie przedwzmacniacz mikrofonowy, mikser liniowy oraz wzmacniacz słuchawkowy, zamknięte w solidnej aluminiowej obudowie ART. Dzięki niemu użytkownik może łatwo zrównoważyć poziomy mikrofonu z sygnałem monofonicznym instrumentu oraz stereofonicznymi sygnałami liniowymi. Sygnały z mikrofonu i instrumentu są dodatkowo przekazywane na wyjścia przelotowe, umożliwiając podłączenie ich do konsolety FOH lub interfejsu audio.
Z przodu urządzenia znajdują się podstawowe elementy sterujące, a złącza są rozmieszczone zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zasilanie odbywa się za pomocą dołączonego zasilacza 12V DC o natężeniu 150 mA, który jest wyposażony w niezatrzaskową wtyczkę koncentryczną. Włączanie i wyłączanie urządzenia odbywa się za pomocą podświetlanego przycisku. Co ważne, MyMonitor II może być także zasilany bateriami. Przy poborze mocy na poziomie 15 mA, urządzenie może pracować ponad 25 godzin na baterii alkalicznej i aż 80 godzin na baterii litowej.
Po podłączeniu mikrofonu do złącza XLR na panelu przednim, sygnał jest przekazywany do złącza XLR na panelu tylnym, skąd może być dalej podłączony do systemu nagłośnieniowego lub nagrywającego. Przycisk wyciszenia obok wejścia XLR może być uznany za przydatny element. Początkowo spodziewałem się, że wejście i wyjście mikrofonowe będą działały w formie przewodowego przejścia, jednak okazało się, że są one elektronicznie buforowane, ponieważ specyfikacje wskazują na impedancję wejściową równą 4,5 kΩ. Mierząc, zauważyłem stratę na poziomie 0,9 dB na wyjściu, a zniekształcenia zaczęły się pojawiać przy przekroczeniu +9 dBu na wejściu (3 dB powyżej podanego maksimum). Niemniej jednak, system ma dużą rezerwę mocy, wymagającą znacznie ponad 120 dB SPL, aby zniekształcić sygnał z czułego mikrofonu pojemnościowego, a w przypadku typowego mikrofonu dynamicznego potrzeba ponad 150 dB SPL, aby doszło do wewnętrznego przeciążenia. Mój system Audio Precision ujawnił, że wyjście "thru", które jest buforowane, generuje jedynie 0,001% THD (łącznie 0,004%) oraz około 0,1 dB szumów. W kontekście studia, a tym bardziej na scenie, te wartości są praktycznie niezauważalne.
Phantomowe zasilanie nie jest wbudowane, ale może być przekazywane z konsoli lub interfejsu. Maksymalne wzmocnienie przedwzmacniacza dla wyjścia słuchawkowego wynosi +44 dB, co na papierze może wydawać się skąpe, ale w rzeczywistości zapewnia wystarczającą moc.

Na tylnym panelu znajduje się ćwierćcalowe monofoniczne wejście instrumentalne TS o impedancji wejściowej 1Ω, które obsługuje sygnały do +12 dBu. Jest ono wyraźnie zoptymalizowane pod kątem gitary elektrycznej lub basowej. Dodatkowo, dostępne jest buforowane wyjście „thru” (ćwierćcalowe TS) umożliwiające dalsze przekazywanie sygnału. Do tego wejścia można podłączyć również źródło sygnału liniowego, korzystając z przycisku na panelu przednim, który umożliwia obsługę sygnałów do +32 dBu. W trybie „liniowym” regulacja głośności ma zakres od -45 do +17 dB, podczas gdy w domyślnym trybie instrumentalnym maksymalne wzmocnienie wynosi +35 dB. Wejście instrumentalne obsługuje również wyjście z klawiatury elektronicznej, jednak zauważyłem, że regulacja głośności jest łatwiejsza do dostrojenia w trybie liniowym, głównie ze względu na wyższy poziom wyjściowy w porównaniu do sygnału z gitary.
MyMonitor II wyposażony jest w szereg wyjść przelotowych, które umożliwiają dalsze podłączenie do konsol frontowych, wzmacniaczy, systemów nagłośnieniowych lub interfejsów nagraniowych.
Ćwierćcalowe wejście liniowe TRS obsługuje niezbalansowany miks stereo, na przykład z wyjścia słuchawkowego. Jego maksymalny poziom wejściowy wynosi +32 dBu, a dla lewego i prawego kanału dostępne są oddzielne regulatory głośności w zakresie od -15 do +14 dB. To szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy trzeba zrównoważyć różnice w poziomach, na przykład przy kliknięciu w jednym kanale. Klawiszowcy, którzy preferują słuchać swojego instrumentu w stereo, mogą skorzystać ze stereofonicznego wejścia liniowego, jednocześnie pozostawiając wejście instrumentalne w trybie liniowym dla monofonicznego sprzężenia zwrotnego, jeśli zajdzie taka potrzeba. Oczywiście, aby zapewnić odpowiednią separację sygnałów, wymagane będzie użycie zewnętrznego rozwiązania, jak stereofoniczny DI box, aby rozdzielić sygnał na FOH. Ta konfiguracja sprawdziła się doskonale w moim przypadku.
Na szczęście, wyjście słuchawkowe stereofoniczne jest dostępne zarówno na gniazdach ćwierćcalowych, jak i 3,5 mm, co pozwala na podłączenie słuchawek dousznych bez potrzeby stosowania adaptera. Choć brak jest globalnej regulacji głośności, dostosowanie czterech poziomów wejściowych w celu uzyskania odpowiedniego poziomu głośności nie sprawia problemu. Wyjście słuchawkowe przycięło około 2 dB powyżej określonego maksimum (+12 dBu), co odpowiada niemal 0,5 W przy 32 Ω. To dość imponujący wynik.

Podsumowanie
Będąc trochę wybrednym, wolałbym, aby złącze zasilania było wyposażone w blokadę lub zacisk kabla przy komorze baterii. Zdarzyło mi się również podłączyć kabel instrumentu do gniazda przelotowego więcej niż raz, ponieważ to ostatnie znajduje się blisko wejścia stereo, a wejście instrumentalne jest umieszczone nieco niżej. Niemniej jednak, te drobne niedogodności nie umniejszają użyteczności i skuteczności MyMonitor II. To doskonałe rozwiązanie do osobistej kontroli monitorowania, a dla każdego, kto chce mieć pełną kontrolę nad poziomem własnego sygnału, jest to świetna opcja.
MyMonitor II to prosty, kompaktowy i bardzo skuteczny kontroler monitora osobistego, który oferuje świetną jakość techniczną oraz dobrze przemyślany zestaw funkcji.

