Jesteś w: Strona Główna | Testy

ART SOLO MPA przegląd w magazynie Recording

2024-09-10

Plik PDF (3.46Mb) Zobacz test w formacie pdf

ART SOLO MPA - Mnogość brzmień i tekstur w przystępnym cenowo przedwzmacniaczu mikrofonowym.

RECENZJA PAUL VNUK JR.

Podczas tegorocznych zimowych targów NAMM, firma Applied Research and Technology (ART) ogłosiła swoją nową serię Solo: kompresor Solo VLA, przedwzmacniacz Solo MPA i listwę kanałową Solo Studio. Przyjrzymy się wszystkim trzem (i nie tylko) w nadchodzących miesiącach, ale dziś zaczynamy od Solo MPA - jednokanałowego, wielogłosowego przedwzmacniacza lampowego.

Solo w dobrym stylu

Każdy przedstawiciel serii Solo jest urządzeniem jednokanałowym/mono w obudowie rack 1U 19„ o niewielkiej głębokości 6” (15 cm). Wszystkie trzy urządzenia mają ten sam czarny, szczotkowany metalowy wygląd i układ ( z uwzględnieniem jednego lub dwóch elementów sterujących). Obejmuje to duży okrągły tradycyjny podświetlany miernik VU, który w Solo MPA działa jako miernik wyjściowy.

Znajdź swoje brzmienie

Solo MPA jest określany jako wielofunkcyjny przedwzmacniacz mikrofonowy. W związku z tym jest to zarówno półprzewodnikowy, jak i lampowy przedwzmacniacz mikrofonowy, z możliwością mieszania dwóch „brzmień ”. Solo MPA oferuje również cztery 31-pozycyjne pokrętła dedykowane dalszemu kształtowaniu brzmienia, o czym za chwilę.
Solo MPA wyposażono w trzy przyciski z diodami LED do zasilania fantomowego +48 V, fazy i wzmocnienia +20 dB (zamiast pad). Na każdym końcu znajdują się stopniowane pokrętła wzmocnienia wejściowego (od 0 do +40 dB) i wyjścia głównego (od ∞ do +15 dB).

Solo MPA jest w stanie uzyskać 75 dB ogólnego wzmocnienia - idealne dla każdego mikrofonu lub okoliczności. Solo MPA zawiera przełącznik zasilania z przodu i wejście instrumentalne 1/4” TS.

Złącza z tyłu urządzenia obejmują zarówno symetryczne wejścia/wyjścia XLR, jak i 1/4” TRS, wraz z 3-bolcowym gniazdem zasilania IEC dla dużego wewnętrznego zasilacza toroidalnego (nie ma tu zasilaczy ściennych), co przyczynia się do zwiększenia wagi urządzenia do 5,6 lbs (2.5 kg).

Dostosowywanie brzmienia

Przechodząc do czterech regulatorów barwy dźwięku, pierwszym z nich jest regulacja impedancji w zakresie od 600Ω do 15kΩ wyśrodkowana na 80kΩ. Impedancja (mierzona w omach lub Ω) odnosi się do rezystancji sygnału z mikrofonu do przedwzmacniacza mikrofonowego.

Wszystkie mikrofony mają impedancję wyjściową od 30Ω do 600Ω, a większość nowoczesnych przedwzmacniaczy mikrofonowych oferuje stałą impedancję wejściową, która wynosi średnio około 10x tyle - 15kΩ dla większości nowoczesnych mikrofonów - i zazwyczaj nie musimy się tym martwić.

Z drugiej strony, gdy przedwzmacniacz oferuje przełączane lub, w tym przypadku, zmienne opcje impedancji, zmiana obciążenia relacji impedancji może zmienić reakcję tonalną mikrofonu - najbardziej zauważalną w przypadku pasywnych mikrofonów dynamicznych i wstęgowych.

Rezultatem jest coś w rodzaju korektora - ciemniejszy i bardziej krągły przy niższych ustawieniach oraz jaśniejszy i bardziej szczegółowy przy wyższych ustawieniach. Jest to jednak coś więcej niż korektor; impedancja może sprawić, że mikrofon zabrzmi bardziej stłumiony i tępy lub otwarty i zwiewny. Co jeszcze bardziej ekscytujące, wyniki mogą się różnić w zależności od mikrofonu. Jest to w dużej mierze kontrola typu „wybieraj, aż zabrzmi dobrze” - instrukcja zawiera również kilka wskazówek i pozycji startowych.

Pass i Tilt

Następny jest w pełni regulowany filtr dolnozaporowy (górnoprzepustowy) o częstotliwości od 10 Hz do 200 Hz, po którym następuje prosty, ale skuteczny korektor Tilt. Ten jednopokrętłowy korektor oferuje ±12 dB jednoczesnego podbicia/wzmocnienia z punktem środkowym częstotliwości 1 kHz - gdy podbijasz wysokie tony, przycina/tłumi to niskie tony we względnych i równych ilościach i odwrotnie - coś w rodzaju huśtawki EQ.

Półprzewodnikowy lub lampowy

Przedwzmacniacz Solo MPA może pochwalić się pasmem przenoszenia 15 Hz-50 kHz (+0dB/-1dB), zakresem dynamiki >110dBA, CMRR >90dB, THD <0,005% i równoważnym szumem wejściowym -129dBu A. Zaczyna się czysto, wyraźnie i szczegółowo po stronie półprzewodnikowej, a stamtąd można wkomponować ciepły, bogaty i odważny stopień lampowy za pomocą lampy Psvane ECC 88, co skutkuje zauważalnie gęstszym brzmieniem przy pełnym obciążeniu.

Podczas użytkowania

W czasach, gdy tanie „klony” klasycznego sprzętu są w modzie, łatwo zapomnieć, że ART od 40 lat przeciera własną ścieżkę dźwiękową w przystępnej cenie. Solo MPA został zaprojektowany tak, aby mieć własne, wszechstronne brzmienie, a nie uchwycić specyficzny klasyczny klimat słynnych przedwzmacniaczy z przeszłości.

To powiedziawszy, przełączenie brzmienia lampowego na maksimum natychmiast nadaje mu gęstego ciepła, które często kojarzymy z klasycznym sprzętem lampowym. Po stronie tranzystorowej, Solo MPA jest czysty i nie przeszkadza. Pamiętaj, że możesz łatwo mieszać między nimi, wraz z dalszym dostrajaniem dźwięku za pomocą impedancji, filtra górnoprzepustowego i korektora Tilt, aby znaleźć idealne brzmienie dla swojego utworu. Pomimo prostoty tylko jednego pokrętła korektora Tilt, niskiego cięcia, zmiennej impedancji i mieszania lamp, Solo MPA może pochwalić się szeroką paletą dźwiękową, dobrze dopasowaną do szerokiej gamy źródeł i mikrofonów.

Surowe brzmienie

Dla tych, którzy lubią nieco szorstkie brzmienie - zwłaszcza na bezpośrednim basie lub gitarze elektrycznej - Solo MPA można łatwo przesterować i wycofać za pomocą wyjścia głównego, aby uniknąć przesterowania przetworników. Podczas gdy łatwo jest tutaj przechylić się na stronę lampową (zwłaszcza na wokalach i basie), całkiem podobała mi się krawędź, którą przesterowana strona półprzewodnikowa nadawała bezpośrednio gitarze elektrycznej.

Przemyślenia końcowe

W świecie, w którym standardowe przedwzmacniacze znajdujące się w większości budżetowych interfejsów audio i kompaktowych mikserów (analogowych i cyfrowych) skłaniają się ku utylitarnej i waniliowej stronie spektrum dźwiękowego, ART Solo MPA zaznacza swoją obecność. Oferuje on zarówno czyste brzmienie tranzystorowe, jak i bogate brzmienie lampowe wraz z 75 dB wzmocnienia. Jego dobrze dobrany wybór kreatywnych opcji kształtowania brzmienia obejmuje funkcje rzadko spotykane w interfejsach wyposażonych w przedwzmacniacze mikrofonowe lub w wielu samodzielnych przedwzmacniaczach, budżetowych lub innych. Wszystko to sprawia, że Solo MPA jest imponującym urządzeniem, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego cenę.

ART Solo MPA jest dostępny w sprzedaży detalicznej za 299 USD, co czyni go idealnym zarówno dla początkujących inżynierów, jak i doświadczonych profesjonalistów poszukujących nowego, kreatywnego narzędzia tonalnego do swojego arsenału.

 Zdjęcia i artykuł pochodzą z magazynu RECORDING 9-2024, tłumaczenie Arcade Audio

Katalog Produktów