RCF zapewnia najwyższej jakości dźwięk dla największego halowego obiektu w Hiszpanii

2023-02-15
Galeria zdjęcie 1 Galeria zdjęcie 2 Galeria zdjęcie 3 Galeria zdjęcie 4 Galeria zdjęcie 5 Galeria zdjęcie 6

Bilbao, Hiszpania - Hertzainak, ikoniczny baskijski zespół rockowy, niedawno ponownie połączył się na bardzo oczekiwany występ w Bizkaia Arena w grudniu 2022 roku. Zespół, znany z łączenia prowokacji punka z rytmami reggae i ska, stanął na scenie przed tłumem 30 000 fanów podczas dwóch koncertów, polegając na systemie RCF TT+ GTX 12 line-array jako głównym systemie audio areny.

Centrum wystawiennicze w Bilbao to obiekt targowy zlokalizowany na terenie zajmowanym wcześniej przez firmę Altos Hornos de Vizcaya, w dzielnicy Ansio, w Kraju Basków. Impreza odbyła się w Bizkaia Arena, części kompleksu Exhibition Fair, uważanego za jeden z największych wielofunkcyjnych pawilonów w Hiszpanii.

Unai Mimenza, inżynier dźwięku Hertzainak mówi:

To szczególny koncert z bardzo znanym w okolicy zespołem, połączonym ponownie po 30 latach od ich rozpadu. Słuchałem Hertzainak, gdy byłem nastolatkiem, więc dla mnie to również wyjątkowe wydarzenie. Mamy trzy koncerty, z czego dwa pierwsze wieczory w arenie BEC. Nigdy nie robiłem tu dźwięku, ale wiedziałem, że akustyka nie jest zbyt dobra. Kilka innych występów było bardzo krytycznych wobec dźwięku, ale wiedziałem, że może on brzmieć dobrze, jeśli podejdzie się do niego w odpowiedni sposób - widziałem tu ACDC i Paula Simona - obaj brzmieli bardzo dobrze. Moim głównym zmartwieniem jest akustyka areny. Wiedziałem, że będę miał niezłą konsoletę (Midas HD 96) i świetne PA. Pracowałem wcześniej z systemami RCF, ale chyba nie w tak dużym i osobliwym formacie.

Koncert był realizowany przez Sonort, a nad produkcją techniczną czuwał Lucio Boiardi Serri, Product Specialist & Application Engineer w RCF. Lucio Boiardi Serri podróżował z Włoch do areny, aby zapewnić płynne działanie systemu dźwiękowego podczas wydarzenia. Na scenie znajdował się główny L+R i outfill, któremu towarzyszył odpowiedni front fill, bez linii opóźniających. Główny system koncertowy składa się z [18+18] modułów pasywnych line array GTX 12, natomiast side-fill to 2 klastry po [10] aktywnych line array HDL 30-A, front-fill to [4] TT 1-A przed sceną oraz [2] TT 22-A MK2 po bokach ścian LED. Duża ilość TT 45-CXA jest rozmieszczona jako monitory sceniczne oraz dwa klastry po dwie kolumny TTL 6-A jako monitory side fills.

Unai Mimenza kontynuuje:

GTX to bestia. Pokrycie jest prawdopodobnie najbardziej imponującym aspektem tej konfiguracji. Arena jest duża, więc moją pierwszą myślą było, że będziemy używać linii opóźniających. RCF zasugerował, aby nie stosować żadnych opóźnień, aby było tylko jedno źródło dźwięku i aby to działało lepiej akustycznie. Ustawienie line array i subwooferów jest imponujące, a pokrycie jest bardzo równomierne. Niektóre miejsca w arenie są architektonicznie bardzo trudne do pokrycia ze względu na duże belki w suficie, które powodują cień akustyczny dla niektórych miejsc, ale ogólnie jestem pod wrażeniem.

Line array RCF GTX 12 jest jeszcze w fazie testów przed wypuszczeniem na rynek, ale został już wyróżniony na kilku dużych imprezach w Europie, przede wszystkim na koncertach RCF Arena w 2022 roku, dostarczając dźwięk dla publiczności liczącej ponad stu tysięcy osób. Każdy moduł line array zawiera osiem przetworników RCF Precision Transducers podzielonych na trzy sposoby: neodymowe woofery 2x12 cali z 3,5-calowymi cewkami głosowymi, neodymowe średniotonowce 4x6 cali z 2-calowymi cewkami oraz neodymowe driver'y ciśnieniowe 2x3 cale z kopułką z czystego tytanu, oba dołączone do autorskiego falowodu 4path.

Lucio Boiardi Serri wyjaśnia:

Pracujemy z systemem hybrydowym, ponieważ główny układ jest pasywny, a wszystkie pozostałe paczki są aktywne. Główny system jest napędzany przez 12 wzmacniaczy XPS 16K (6 na stronę). Jeden XPS 16K dostarcza 16000W mocy ciągłej w czterech wyjściach po 4000W każde. System jest dostrajany, kontrolowany i monitorowany w czasie rzeczywistym za pomocą naszego oprogramowania sieciowego RDNet w wersji 4.1 (beta)." Każdy XPS napędza 3 moduły line array połączone równolegle. Cztery kanały wyjściowe to dwa dla głośników niskotonowych (po 1 ch na każdy woofer), jeden dla średniotonowych i jeden dla driverów ciśnieniowych.

Zdecydowaliśmy się na zaprojektowanie systemu przewymiarowując główne klastry i unikając opóźnień. Główny system wykorzystuje technologię RCF FiRPHASE, więc suma przetworników jest bardzo spójna, a moc wzmacniaczy XPS 16K bez problemu osiąga odległość od głównych i ostatnich foteli (72 metry). Bizkaia Arena jest wymagającym środowiskiem akustycznym ze względu na wysoki RT60 (czas pogłosu) i zgodziliśmy się użyć unikalnego źródła dźwięku, które będzie bardziej spójne, zamiast mieć opóźnienia, które w niektórych punktach byłyby wyrównane, a w innych nie. Nie chcieliśmy niespójności i niechcianych odbić, które dodatkowo pogorszyłyby zrozumiałość w znacznej części widowni.

Mówi Ricardo Carus, kierownik techniczny Sonort:

Główny system obejmuje obszar od 6 metrów od sceny do ostatnich miejsc na wysokości 11,5 metra w odległości 72 metrów od głównej sceny. Outfille (HDL 30-A) pokrywają boki do około 25 metrów od miejsca, w którym główny system GTX zajmuje scenę. Nawet projekt subwooferów jest wielkim wyzwaniem, ponieważ obiekt jest bardzo duży, a scena musi być tak czysta, jak to tylko możliwe, ponieważ ten typ przedstawienia wymaga kilku mikrofonów pojemnościowych dla smyczków i dętych, a także różnych głosów. Zespół techniczny zdecydował się na użycie 24 SUB 9006-AS (2x18 cali) ustawionych w 12 klastrach po dwa suby, w odległości 1,8 metra od siebie, aby dopasować się do odległości między głównymi urządzeniami (20 metrów), elektronicznie zakrzywionych dzięki doskonałej dedykowanej funkcji RDNet, aby poszerzyć pokrycie w kierunku bocznych obszarów sali. Punkt zwrotnicy znajduje się przy 60 Hz, a punkt strojenia subów przyjęto 40 metrów od sceny, około 12 metrów przed FOH. Spowodowało to lekką niespójność w ustawieniu przy FOH, ale zapewniło lepszą dystrybucję niskich częstotliwości w strefie crossovera dla reszty areny.

Lucio Boiardi Serri kontynuuje:

Ustawienie subwooferów wykorzystuje konfigurację gradientową, w której górny subwoofer z każdego klastra jest skierowany w stronę sceny. Aby uzyskać wyjątkowo czyste niskie częstotliwości na scenie, zoptymalizowaliśmy gradient z punktu widzenia sceny, w pozycjach, w których musiał być czystszy. Szczególnie w pozycji mikrofonów smyczkowych i wokalnych. Osiągnęliśmy ten wynik mierząc dwa rzędy subów indywidualnie w tych pozycjach, aby uzyskać taką samą odpowiedź magnitudową i fazową obu. Następnie obróciliśmy polaryzację rzędu skierowanego do tyłu. Rezultatem była dość czysta scena, odpowiednia dla tego typu występów. Średni SPL (ważony A) mieścił się w przybliżeniu między 90 a 108 dBA.

Unai Mimenza komentuje po koncercie:

Również surowa moc systemu jest godna uwagi. Jestem facetem od dźwięku, który uważa, że wiele występów jest zbyt głośnych - nie jestem fanem głośności dla samej głośności. Uważam, że miksowanie koncertu na żywo polega na znalezieniu odpowiedniej głośności dla danego występu, miejsca i publiczności, z którą się pracuje. W tym przypadku, arena była wypełniona hardcorowymi fanami, którzy nie widzieli zespołu od 30 lat, lub dzieciakami, które wiedziały, że to ostatni raz, kiedy zobaczą zespół. Musiałem iść głośno, głośniej niż zwykle lubię, a było tego więcej niż potrzeba! Koncert był dla nas ogromnym sukcesem - a dźwięk był tego dużą częścią.

Katalog Produktów