Niccolò Fabi świętuje swoją 25-letnią karierę w obecności ponad 10 000 widzów w starożytnym rzymskim amfiteatrze Arena di Verona. Ogromnie udany wieczór, podzielony na dwie części. Pierwszy segment akustyczny, z gitarą, fortepianem i wokalem, a drugi z zespołem i orkiestrą składającą się z 40 instrumentów na scenie. Cały system nagłośnienia to marka RCF, z gościem specjalnym: zupełnie nowym line array GTX 12.
Niccolò Fabi jest uważany za jednego z najważniejszych znanych obecnie włoskich artystów. Wokalista, autor tekstów, producent i multiinstrumentalista, koncert w Arenie przewiduje "meno per meno", jego najnowszy, niedawno wydany album. Występ we wspaniałym rzymskim amfiteatrze w Weronie odtwarza korzenie artystycznej podróży singer-songwritera. Pierwsza część koncertu koncentruje się na najbardziej intymnej i akustycznej sferze Niccolò Fabi, zupełnie sam, na środku sceny, ze swoją gitarą i fortepianem. Druga część koncertu wprowadza na scenę 40-osobową orkiestrę pod dyrekcją Enrico Melozziego oraz zaufanych współpracowników, takich jak Filippo Cornaglia na perkusji i Roberto Angelini na gitarach.
Riccardo Parravvicini zarządza dźwiękiem na stanowisku FOH. Riccardo wyjaśnia niektóre z technicznie istotnych punktów występu. "Pierwsza część była zarządzana całkowicie na żywo, bez podkładów muzycznych. Pracowaliśmy razem z Niccolò wybierając wszystkie efekty dla gitary i wokalu w połączeniu z serią efektów, które były zarządzane z mojego stanowiska mikserskiego (delay, harmonizer, pogłosy itp...). W połowie koncertu, bez przerwy, na ostatnim akordzie Niccolò, uruchamiam nagrany wcześniej dźwięk o długości około 2 minut, który pozwala muzykom usiąść na scenie na otwarcie drugiej części koncertu. Niccolò musi wysłuchać moich efektów dźwiękowych w słuchawkach na swoje pierwsze solo, aby mógł grać razem z FX. Aby to osiągnąć, wysłałem do inżyniera sceny (Simone Bonetto) dwa strumienie (jeden z instrumentem i jeden z głosem) ze wszystkimi efektami. W drugiej części koncertu dodaliśmy orkiestrę, perkusję, instrumenty perkusyjne i gitary, a także kilka kanałów z podkładami, kliknięcie i LTC do synchronizacji świateł.
Wstępnym miksem orkiestry zarządza Davide Dell 'Amore (inżynier dźwięku współpracujący z Enrico Melozzi i Clandestine Night Orchestra). Konfiguracja audio opiera się na redundantnej pętli Optocore podłączonej do DiGiCo SD5 na scenie, dwóch DiGiCo SD Rack 56-32 oraz DiGiCo SD12 na FOH dla orkiestry. Oprócz tego wszystkiego Parravvicini kontroluje przekaz audio ze swojego miksera Waves LV1.
Na scenie Bonetto użył systemu P16 do wysłania serii premixów do odsłuchu orkiestr, jak również serii monitorów IEM z miksami dedykowanymi do odsłuchu artysty, muzyków, backlinerów itp. Kolejne stanowisko z dwoma systemami rejestrującymi wszystkie kanały (główny i zapasowy), również podłączone do konsolety scenicznej. Wszystkie technologie zostały dostarczone przez firmę IMPUT SERVICE.
Emanuele Morlini (Sound System Designer, RCF) śledził cały projekt systemu RCF dla Verona Arena, skonfigurowany również na potrzeby 7 koncertów Ligabue w tej samej przestrzeni.
Po wielkim sukcesie nowego systemu GTX w RCF Arena i na Stadionie Olimpijskim w Rzymie, przywieźliśmy ten system tutaj, do Verona Arena, aby przeanalizować jego mocne strony, ale i słabe, ponieważ system jest wciąż w fazie testów i nie jest jeszcze dostępny komercyjnie - mówi Morlini. Nie zostanie wypuszczony na rynek, dopóki nie będziemy w 100% pewni jego wydajności. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że Ligabue zaufał systemowi zeszłego lata i chciał go ponownie tutaj, w Weronie, a jeszcze bardziej szczęśliwi, że Niccolo Fabi również zgodził się użyć GTX-a, aby uczcić swoje 25 lat kariery.
System nagłośnienia składa się z 18 modułów GTX na stronę, a także dwóch bocznych 12 modułów, wszystkie wzmocnione nowymi wzmacniaczami RCF XPS 16KD. Wszystkie subwoofery, podwójne 21-calowe TTS 56-A, znajdują się na ziemi, a 10 HDL 26-A służy pierwszym rzędom jako przednie wypełnienie. Wszystkie głośniki są podłączone poprzez RDNet do kontroli i optymalizacji oraz do sieci Dante poprzez cztery procesory DX 1616 dla dźwięku.
Parravvicini podsumowuje:
Publiczność była entuzjastyczna, artysta bardzo zadowolony, a występ był bardzo przyjemny, więc mogę powiedzieć, że jestem bardzo zadowolony z rezultatu i świetnie się bawiłem... To PA jest wielkim odkryciem, zareagował doskonale i przetłumaczył mój pre-mix zrobiony podczas prób bez poprawek. Doskonały balans, szczególnie w zakresie wysokich częstotliwości. Stwierdziłem dużą równomierność odsłuchu w całym obszarze, co jest znakiem, że projekt audio został wykonany dobrze, ale także, że GTX brzmi niesamowicie. Moje szczere gratulacje dla Emanuele Morlini, który mnie wspierał, jest doskonałym inżynierem systemu, jak również dla zespołu RCF!