Birmingham, Alabama - W sercu tętniącej życiem części Birmingham znajduje się kompleks Birmingham/Jefferson Convention Complex (BJCC) zlokalizowany w dzielnicy rozrywkowej Uptown. Ten wielofunkcyjny kompleks oferuje 220 000 stóp kwadratowych elastycznej powierzchni, która służy jako miejsce konferencji i rozrywki w mieście. Niektóre części kompleksu obejmują: salę koncertową na 3000 miejsc siedzących, dwa teatry: jeden na 1000 miejsc siedzących i jeden na 274 miejsca siedzące. Największy obiekt, Legacy Arena z 19 000 miejsc, przeszedł niedawno gruntowną modernizację systemu audio.
Legacy Arena, zbudowana w 1976 roku, może być najbardziej imponującą renowacją w ramach wartej 300 milionów dolarów rozbudowy kompleksu Birmingham/Jefferson Convention Complex, która rozpoczęła się w 2018 roku. W hali występowały największe sławy muzyki - od Boba Dylana do Gartha Brooksa, od Luciano Pavarottiego do Prince'a, od Led Zeppelin do Lynyrd Skynyrd, od The Grateful Dead do Taylor Swift, od JAY Z do ZZ Top, by wymienić tylko kilka z nich. Odbywały się tu również ważne wydarzenia sportowe, od koszykówki, przez hokej, po mecze tenisowe, a także atrakcje, od przeciągania traktorów po cyrk Ringling Bros. i Barnum & Bailey. A teraz został wybrany na miejsce rozgrywek Eskadry Birmingham, zawodów tanecznych i gimnastycznych w ramach Światowych Igrzysk w 2022 roku.
Kiedy firma Populous, architekt projektu renowacji BJCC, potrzebowała usług projektowych w zakresie nagłośnienia, zwróciła się do najlepszych konsultantów Wrightson, Johnson, Haddon, Williams (WJHW) z Carrollton w Teksasie. Starszy konsultant WJHW, Guillermo Wabi, specjalizujący się w nagłośnieniu i obsłudze wideo wielu największych stadionów i aren w całym kraju, wraz ze swoim zespołem zajęli się wyzwaniami i wymaganiami związanymi z areną oraz zaprojektowaniem solidnego systemu audio na potrzeby instalacji.
Wyobraź sobie, że masz salę koncertową z sześcioma różnymi pomieszczeniami - wszystkie o różnych rozmiarach, wysokościach i charakterystyce akustycznej, a jednocześnie otwarte na siebie i przystosowane do różnych scenariuszy" - wyjaśnia Wabi. "Zaprojektowanie systemu nagłośnieniowego dla tych obszarów, który będzie brzmiał czysto, zrozumiale i zrównoważenie dla wszystkich, a także zapewni odpowiednią wydajność i elastyczność oraz będzie mógł być konfigurowany przez personel sali w zależności od różnych scenariuszy, przy jednoczesnych ograniczeniach dotyczących maksymalnej wagi, rozmiaru i budżetu - było nie lada wyzwaniem.
Wabi kontynuuje: "Podstawowy system nagłośnieniowy musiał być kompaktowy i lekki, a jego parametry akustyczne i elastyczność pozwalały na nagłośnienie nie tylko miejsc siedzących, ale także różnych konfiguracji obiektów sportowych i koncertów na żywo. System wspomagający [na zewnątrz areny] musiał odpowiadać, w pozycjach opóźnienia i wypełnienia, właściwościom tonalnym i akustycznym głównego systemu, zachowując przy tym estetyczną formę". Z uwagi na to, że obszary hali zostały przeprojektowane na format otwarty, chcieliśmy, aby system na zapleczu miał podobną jakość tonalną jak system główny i dodatkowy. Często, gdy projektuje się system dla takiego projektu, trzeba wybrać co najmniej trzy systemy, zwłaszcza gdy korzysta się z funduszy rządowych", dodaje Wabi. "RCF został jednym z trzech systemów ze względu na różnorodność produktów i akcesoriów w ich ofercie, które pasują do potrzeb projektu i budżetu."
Po dokonaniu przeglądu i analizy ocen fizycznych i akustycznych, wykonawcy zatrudnili firmę ESB Group Inc. ze Springville w Alabamie, której pakiet nagłośnienia głównej sali widowiskowej składał się z rozwiązań RCF. "Areny są zawsze bardzo trudnym środowiskiem do osiągnięcia zrozumiałości", mówi Drew Breland, inżynier projektowy w ESB Group. "Zawsze jesteśmy pod wrażeniem wydajności RCF, która sprawdziła się w tym miejscu", dodaje Breland. Rozwiązanie RCF składa się z [112] pełnozakresowych modułów line array HDL 28-A i [24] podwieszanych subwooferów HDL 36-A dla centrum areny, jak również z szerokiego wyboru głośników [RCF serii MR oraz C] dla 40 stref.
"Jesteśmy bardziej niż zadowoleni z zastosowania systemu HDL" - powiedział Jim Reed, projektant systemu w RCF USA. Estetyka wtapia się w konstrukcję i cieszymy się, że udało nam się przekroczyć wszystkie oczekiwania dotyczące wydajności."
Po rozwiązaniu wielu problemów akustycznych pojawiło się kilka praktycznych wyzwań.
"Kiedy przyszedł czas na planowanie instalacji matryc, okazało się, że mamy ograniczone możliwości umieszczenia silników w celu ustawienia odpowiedniego kąta" - zauważa Breland. "Współpracowaliśmy z zewnętrznymi producentami, aby zaprojektować niestandardowe wsporniki dla tego konkretnego systemu. System 'na bazie kręgosłupa' pozwolił na stabilne zawieszenie każdej matrycy na poziomej belce górnej, umożliwiając jednocześnie ustawienie każdego modułu pod odpowiednim kątem. Dzięki temu mogliśmy obracać matrycę w pionie, jak również przesuwać jej położenie w poziomie z dokładnością co do pojedynczego punktu montażowego. Czas instalacji pierwszego zestawu wyniósł około półtorej godziny, co pozwoliło ustalić środek ciężkości. Od tego momentu instalacja pozostałych 7 macierzy zajęła w sumie około 5 godzin. Wszystkie klastry zostały zamontowane w ciągu 8 godzin".
Kontrola wszystkich stref była kluczem do sukcesu.
W tym systemie został wdrożony RDNET, aby kontrolować system głównej czaszy. Spędziliśmy kilka dni na dostrajaniu z Oscarem Morą [starszym inżynierem systemu] z RCF. Dostroiliśmy tablice za pomocą RDNet i użyliśmy Q-SYS do wszystkich stref pomocniczych. Biorąc wszystko pod uwagę, uznaliśmy, że instalacja była bardzo udana - podsumowuje Breland.
Jesteśmy bardziej niż zadowoleni z zastosowania systemu HDL,
zauważył Jim Reed, projektant systemu w RCF USA. Estetyka wtapia się w konstrukcję i cieszymy się, że udało nam się spełnić wszystkie oczekiwania dotyczące wydajności.
Zdjęcia dostarczone przez EAB Group.