Wiedeńska Volksoper, czyli Opera Ludowa, jest wiodącym w Europie domem operetkowym i największym wiedeńskim teatrem operowym, musicali, koncertów klasycznych i baletu. Rzeczywiście, Vienna Volksoper oferuje jeden z najbardziej zróżnicowanych programów muzycznych w kraju, od Carmen do Kiss Me Kate, od Coppelii do Cabaret, a także spektakle dla szkół, wiele lokalnych niemieckich przedstawień operetkowych i wiele innych.
Jest to również pierwsze miejsce w Wiedniu, które otworzyło swoje podwoje dla publiczności po przerwie wakacyjnej, ale co ważniejsze, po kryzysie COVID-19, z występem Die Fledermaus Straussa 1 września, a następnie z odrodzeniem klasycznego musicalu Cole'a Portera, Kiss Me Kate 2 września. Obydwoje skorzystają z nieskazitelnej reprodukcji nowego, starannie zaprojektowanego systemu audio KV2, który jest również pierwszym w historii, który wykorzystuje nowe narzędzie KV2 do zdalnego zarządzania i kontroli systemu.
Nowy system nagłośnienia dla obiektu o pojemności 1339 miejsc został zaprojektowany przez Martina Lukescha, dyrektora ds. technologii dźwięku i mediów w wiedeńskim Volksoperze, który jest częścią największej organizacji teatralnej na świecie. Tu chodzi o muzykę!
wyjaśnia Lukesch. Jako teatr repertuarowy o ogromnie zróżnicowanym programie - jednej nocy możemy wystawić musical rockowy, a następnej klasyczny balet - wymagania wobec nagłośnienia są ogromne. Nasz sezon rozpoczyna się 1 września i mamy próby każdego ranka oraz występy każdego wieczoru, non-stop, do 30 czerwca. To był mój punkt wyjścia, gdy przyszło do projektowania nowego systemu. Musiał on być w stanie zaspokoić potrzeby wszystkich rodzajów przedstawień, które wystawiamy i zapewnić naszym widzom jak najlepsze wrażenia audio
.
Lukesch był fanem technologii źródeł punktowych jeszcze zanim zetknął się z KV2, przekonany, że jest to rozwiązanie dla Volksopera, ale potrzebował trochę czasu, żeby znaleźć to, czego szukał. Kiedy jednak znalazł KV2 - szczególnie przypomina sobie, że po raz pierwszy usłyszał demo systemu VHD na scenie plenerowej przy frankfurckiej Musik Messe - nie było już odwrotu. Potrzebuję głośników punktowych do moich projektów, a KV2 tworzy doskonałe głośniki punktowe. Co więcej, mają one ogromną różnorodność rozmiarów i formatów. Czegokolwiek potrzebujesz, KV2 ma odpowiedni głośnik do tego zadania. Więc tak, kiedy zdecydowaliśmy się na odnowienie systemu dźwiękowego w Volksoperze, dla mnie był to łatwy wybór!
Dla głównego systemu Lukesch wybrał trzy aktywne, pełnozakresowe ESR215S z każdej strony dla kabin, koła i górnego koła. Chciałem prawdziwie pełnozakresowy system z punktem -3dB poniżej 40 Hz
, mówi. ESR215 jest idealny z szerokim 110-stopniowym poziomym rozproszeniem i płynną charakterystyką częstotliwościową w całym zakresie. Wybraliśmy wersję Slimline, aby zminimalizować efekt wizualny. Zestaw centralny składa się z dwóch aktywnych głośników SL412 o szerokim rozproszeniu, otoczonych z boku głośnikiem ESD10 i ESD12. Pasmo przenoszenia i faza są dopasowane do układu bocznego
.
Istnieje również drugi system prosceniczny składający się z 12 mniejszych, paczek o szerokiej dyspersji (ESD10s), głównie dla efektów dźwiękowych. Mamy kolejny system efektów, znany jako "The voice of God" umieszczony w kopule audytorium, czyli dwa z dużych ESR212s plus pełny system surround w całym teatrze - jest tam co najmniej 60 głośników, głównie ESD5s, które są używane do "symulacji pomieszczenia" w celu stworzenia atmosfery, lub do specjalnych efektów dźwiękowych, które wymagają dużej dyfuzji. Na koniec mamy jeszcze sześć dużych źródeł punktowych - znowu ESR212 - dla sceny; jeśli potrzebujesz grzmotów lub wybuchów na scenie lub za sceną, to potrzebujesz potężnych głośników na scenie lub za sceną. Źródła ESR212 są idealne, tak jak są dla głosu Boga! Są też delay, frontfills, outfill i inne głośniki do efektów lub monitorowania na całej widowni.
Zdecydowana większość naszego sprzętu jest zainstalowana na stałe. Efektywnie mamy kilka systemów w jednym, i o wiele łatwiej i szybciej możemy przełączać się między pokazami, gdy 90% tego, czego potrzebujemy, jest już na miejscu. Są jednak chwile, kiedy trzeba jeszcze uzupełnić systemami mobilnymi, więc mamy też duży zapas dodatkowych źródeł punktowych, z których możemy korzystać w razie potrzeby; mamy ESD w każdym rozmiarze, od maleńkiej kostki ESD aż po ESD15, plus kilka monitorów scenicznych ESM.
Jeśli chodzi o subwoofery, Lukesch też nie ściemnia. Nigdy nie można mieć wystarczająco dużo subwooferów!
deklaruje. Zawsze będzie pokaz, gdzie potrzeba więcej niskich tonów - czasem trzeba poczuć bas i fotele muszą się trząść! Jeśli subwoofery są prawidłowo umieszczone, można to osiągnąć całkiem łatwo.
Volksoper Vienna oferuje idealne miejsce dla subwooferów, które potrafią dosłownie poruszać ziemią. Podobnie jak w wielu starych budynkach, ogrzewanie i chłodzenie odbywa się za pomocą systemu podwójnej podłogi; w przypadku Volksoper oznacza to, że pod widownią znajduje się całe pomieszczenie, które jest idealnym miejscem do umieszczenia subwooferów poruszających ziemią. Firma Lukesch wybrała cztery z najmocniejszych i najbardziej dynamicznych subwooferów KV2, system aktywny/pasywny VHD4.21, do montażu pod konstrukcją, oraz osiem pojedynczych 18-calowych głośników niskotonowych pod balkonami i dwa podwieszane 18-calowe systemy VHD2.18J w kopułce. Dzięki tym rozwiązaniom możemy naprawdę sprawić, że widzowie poczują się w pełni zaangażowani w spektakl, zwłaszcza, że mamy drewniane podłogi, które reagują na wibracje. Jeśli chcielibyśmy, aby ludzie uwierzyli, że doświadczają trzęsienia ziemi, moglibyśmy to zrobić. W rzeczywistości, z taką ilością mocy, jaką mamy, prawdopodobnie moglibyśmy nawet je stworzyć!
Jeśli chodzi o wzmacniacze, to Volksoper Vienna jest pierwszą instalacją, która wykorzystuje zupełnie nowe narzędzie diagnostyczne, monitorujące i sterujące KV2, które dodaje istotny poziom komfortu i bezpieczeństwa przy zarządzaniu dużym, złożonym systemem. W 2020 r. duże instalacje, takie jak nasza - mamy 56 wzmacniaczy używanych w pełnym wymiarze godzin i pięć zapasowych - muszą być dokładnie kontrolowane i monitorowane, w przeciwnym razie po prostu nie będziemy w stanie działać efektywnie
- mówi Lukesch. Nasz poprzedni system wykorzystywał wzmacniacze sieciowe, które były całkowicie niezawodne, ale w starej technologii. Rozwiązanie KV2 to zdecydowanie nowa generacja i oferuje nam znacznie większą elastyczność. Wszystkie wzmacniacze, przetworniki i głośniki są monitorowane w czasie rzeczywistym, więc wszelkie anomalie są natychmiast lokalizowane i raportowane. Pozwala mi to również na błyskawiczną konfigurację i przełączanie się pomiędzy systemami. Na przykład, na jednym z pokazów będę używał małych głośników, a na następnym będę miał zupełnie inny system z wszystkimi uczestniczącymi w nim subwooferami. Dzięki temu jednym kliknięciem mogę wczytać wszystkie ustawienia wzmacniacza do konkretnego pokazu - to praktycznie plug and play, co znacznie ułatwia mi życie!
.
Jestem zachwycony nowym systemem KV2 na każdym poziomie. Nasi widzowie zasługują na to, co najlepsze, a jeśli o mnie chodzi, to właśnie to.
Nowy system KV2 Audio Setup w Volksoper Vienna: