KV2 dostarcza dopasowane rozwiązanie audio dla najbardziej prestiżowej praskiej sali koncertowej
Rudolfinum pomyślane jako wielofunkcyjne centrum kulturalne, łączące sale wystawowe z salami koncertowymi, jest jednym z najbardziej niezwykłych architektonicznie budynków w Pradze. Jest także siedzibą Orkiestry Filharmonii Czeskiej, która po raz pierwszy wystąpiła w znanej na całym świecie sali koncertowej Rudolfinum w 1896 roku pod batutą Antonina Dvořáka. Do dziś jest to najbardziej prestiżowa sala koncertowa w Pradze, oferująca gęsty i różnorodny program wyjątkowych koncertów muzyki klasycznej. Sala Dvořák o pojemności 1100 metrów kwadratowych, nazwana na cześć słynnego czeskiego kompozytora, słynie z niezwykłej akustyki i jest poszukiwana za wyjątkową atmosferę oraz za nagrania utworów klasycznych.
Ahren Prohmann, światowej sławy producent, dyrektor muzyczny i zdobywca kilku nagród Grammy, po całkowitym nagraniu symfonii Dvořáka w 2014 roku zauważył, że żadna ze słynnych starych sal, takich jak Musikverein w Wiedniu, Concertgebouw w Amsterdamie czy Symphony Hall w Bostonie, nie ma tak rozpoznawalnego dźwięku jak Dvořák Hall. Akustyka charakteryzuje się bardzo długim pogłosem, przede wszystkim w średnich częstotliwościach, a wyrazistość dźwięku w Sali Dvořák jest wzmocniona przez inne unikalne elementy, takie jak konstrukcja audytorium.
Jednak mistrzowie dźwięku od wielu lat zmagają się z odtwarzaniem wzmocnionej mowy, przede wszystkim ze zrozumiałością, a nawet pokryciem całej przestrzeni. Wysiłki zmierzające do rozwiązania tego problemu zawsze spotykały się z ograniczeniami technologicznymi i bardzo surowymi wymogami wpisanego na listę Rudolfinum statusu budynku, które nie pozwalają na wykonanie instalacji technicznych nie odpowiadających estetyce architektonicznej. Przez długi czas zmagaliśmy się z niewystarczającą zrozumiałością słowa mówionego w Sali Dvořák, nigdy nie było ono idealne ze względu na szczególny charakter akustyki
- przyznaje Radomír Stöhr, administrator techniczny Rudolfinum.
George Krampera, światowej sławy projektant systemów dźwiękowych i założyciel czeskiej firmy KV2 Audio, podjął się zadania rozwiązania tych problemów ze swoim zespołem. Jego kariera obejmuje ponad pięć dekad w rozwoju profesjonalnych technologii audio, z których wiele stało się standardami branżowymi. Filozofia jego firmy opiera się na unikalnym podejściu technologicznym, które koncentruje się na osiągnięciu jak największej dynamiki i jak najmniejszych strat powodowanych przez zniekształcenia i zmiany sygnału podczas przechodzenia przez poszczególne części łańcucha dźwiękowego.
Nasza technologia uwzględnia wiele czynników, które są ważne dla jakości dźwięku, niezależnie od tego, czy mówimy o integralności elektronicznej, próbkowaniu systemów cyfrowych, odpowiedzi impulsowej, zakresie dynamiki czy projektowaniu akustycznym,
mówi Krampera.
David Mareček, dyrektor generalny Czeskiej Filharmonii, również wyraził zadowolenie ze współpracy z KV2 Audio: "Mamy doskonałe doświadczenia z systemami dźwiękowymi KV2, w szczególności z corocznym koncertem Open Air, który zwiastuje koniec sezonu koncertowego Czeskiej Filharmonii w czerwcu. Jest on tradycyjnie transmitowany na żywo w Telewizji Czeskiej".
Fizyczne ograniczenia budynku sprawiły, że przestrzenie dostępne do rozmieszczenia głośników nie były optymalne dla standardowych wzorów pokrycia głośników, dlatego należało opracować rozwiązanie dostosowane do potrzeb klienta. Zespół, pod kierownictwem George'a Krampery, zaprojektował i zbudował w pełni zindywidualizowany system, niedostępny w katalogu KV2, z niestandardowymi tubami zaprojektowanymi w celu spełnienia unikalnych wymagań dyspersji w pomieszczeniu. Równie duży nacisk został położony na kontrolowaną dyspersję i minimalizację efektów pogłosu z góry, poprzez zaprojektowanie systemu w taki sposób, aby nie rozpraszał się w kierunku sufitu, lecz grał bezpośrednio w kierunku publiczności.
Wykorzystując filozofię SLA KV2, byli oni w stanie rozwiązać wiele problemów czasowych, które występowałyby w przypadku zainstalowania jednego z dzisiejszych rozwiązań opartych na DSP, rozwiązań często niezwykle wrażliwych na sprzężenia zwrotne, oraz problemu, który zostałby jedynie spotęgowany przez niezwykle wymagającą akustykę pomieszczenia.
Postęp technologiczny osiągnięty dzięki badaniom KV2 nad Super Live Audio (SLA), takim jak nowo opracowany 5-calowy przetwornik średniotonowy o niskiej indukcyjności, oznaczał, że najszybszy i najdokładniejszy głośnik średniotonowy był dostępny jako krytyczny element projektu systemu. Zapewniło to czystość reprodukcji wokalu i ekstremalną rozdzielczość, nawet w najbardziej pogłosowych obszarach Hali. Gdyby konieczna była obróbka cyfrowa, wiodący w branży układ DSD 20MHz w KV2 był oczywiście pod ręką, ale przy tej okazji wybrano czysto analogową ścieżkę sygnału.
Wbudowane w tkaninę budynku, tam gdzie to możliwe, audytorium pokryte jest dwoma trójdrożnymi systemami kolumn pasywnych o bardzo wysokiej rozdzielczości i kontrolowanej dyspersji, wyposażonymi w sześć 10" głośników dla niskich i średnich częstotliwości, dwa 5" dla średnich częstotliwości i jeden 1" dla wysokich częstotliwości. Balkon obsługiwany jest przez podobnie zaprojektowany trójdrożny system z dodatkowymi niestandardowymi wypełnieniami bocznymi, składający się z czterech 6" głośników dla niskich i średnich częstotliwości, jednego 5" dla średnich i jednego 1" dla wysokich częstotliwości.
Dwa wzmacniacze ESP4000 zapewniają wzmocnienie pasywnych głośników pełnopasmowych w Sali Dvořáka, a dwa analogowe sterowniki analogowe SAC2 zapewniają przetwarzanie dźwięku.
W KV2 staramy się minimalizować zniekształcenia całego łańcucha elektroakustycznego, dlatego też utrzymaliśmy pełną ścieżkę sygnałową w najwyższej możliwej, w pełni analogowej jakości. Całkowicie unikamy tu przetwarzania cyfrowego, co naprawdę pomaga
podkreśla Krampera.
Kabina dźwiękowa w Hali Dvořák jest wyposażona w parę aktywnych głośników EX6 ze standardowej oferty produkcyjnej KV2 oraz analogową konsolę mikserską Soundcraft, która została specjalnie zmodyfikowana w laboratoriach KV2 dla dźwięku wysokiej rozdzielczości. Chór korzysta z pary pasywnych monitorów ESD10, jak również z pary ESD6 w przestrzeni kulisowej, wszystkie zasilane przez wzmacniacze ESP.
Projekt dźwiękowy obejmował również Suk Hall, który jest historycznie najmłodszą salą w budynku Rudolfinum. Ukończona w 1942 roku i urządzona w stylu inspirowanym oryginalnymi architektami Rudolfinum, Sala Suk o pojemności 190 sztuk jest idealna do kameralnych przedstawień.
W 2015 roku sala została całkowicie wyremontowana w celu poprawy jej właściwości akustycznych. Zespół George'a Krampery wyposażył również tę przestrzeń w parę specjalnie zaprojektowanych trójdrożnych głośników aktywnych o bardzo wysokiej rozdzielczości i kontrolowanej dyspersji (4x 6" low-mids, 1x 6" mid, 1x 1,75" high). Ważną cechą tego systemu jest pełnozakresowe pasmo przenoszenia systemu połączone z jego optymalnym pokryciem. Innym ciekawym szczegółem wspomagającym estetykę jest wbudowanie wąskiego wzmacniacza, z pasywnym chłodzeniem, w ścianę samej sali.
Jestem bardzo dumny z pracy mojego zespołu, który stawiał czoła trudnym warunkom tego zadania, wymagającym większości indywidualnych, unikalnych rozwiązań. Byliśmy w stanie wykorzystać nasze wieloletnie doświadczenie w budowie systemów nagłośnieniowych i w pełni respektować zasady technologiczne, na których opiera się nasza firma, aby dostarczyć wrażenia dźwiękowe, o których tak długo marzyli
dodaje George Krampera.
W zdecydowanej większości przypadków nowy system nagłośnienia jest wykorzystywany do reprodukcji słowa mówionego. Zarówno publiczność jak i technicy są zachwyceni rezultatami, szczególnie w przypadku programów telewizyjnych.
Powiązane linki:
www.rudolfinum.cz
www.ceskafilharmonie.cz
Podsumowanie techniczne systemu audio KV2
Dvořák Hall - audytorium
Trójdrożne, zainstalowane na zamówienie, pasywne głośniki o bardzo wysokiej rozdzielczości i kontrolowanej dyspersji, stanowiące unikalne połączenie głośników 10", 5" i 1".
Dvořák Hall - balkon
Trójdrożne, zainstalowane na zamówienie, pasywne głośniki o bardzo wysokiej rozdzielczości, kontrolowanej dyspersji i unikalnym połączeniu 10", 5" i większego formatu przetwornika VHD Technology 3" NVPD High frequency.
Sidefill - balkon
Mniejszy, trójdrożny, pasywny system głośnikowy składający się z 6", 5" i 1" komponentów o bardzo wysokiej rozdzielczości i kontrolowanej dyspersji.
Inne:
- Monitor dla chóru: 2x ESD10
- Monitor - kabina dźwiękowa: 2x EX6
- Monitor - kulisy: 2x ESD6
- Mix: Soundcraft Analog Mixer (zmodyfikowany przez KV2)
Suk Hall
Trójdrożny aktywny głośnik składający się z wielu głośników 6" z 1,75" przetwornikiem ciśnieniowym o bardzo wysokiej rozdzielczości i kontrolowanej dyspersji.
- Wzmacniacze: 3x ESP4000, 1x ESP1000
- Przetwarzanie: 2x SAC2