Podczas gdy świat obchodzi 50-lecie lądowania na Księżycu w 1969 roku, nowe przedstawienie stara się odtworzyć dreszczyk emocji tego historycznego wydarzenia poprzez wyjątkowe, wciągające doświadczenie teatralne. APOLLO 11 opowiada historię 400.000 mężczyzn i kobiet, którzy pracowali nad realizacją tej niezwykłej misji.
Opowiedziana jest oczami emerytowanego inżyniera lotnictwa NASA, który opowiada tę historię swojej nastoletniej wnuczce, APOLLO 11 jest wystawione w przełomowym, specjalnie zbudowanym miejscu, w którym gra 20 aktorów, 40.000 stóp kwadratowych projekcji wideo 360 stopni, naturalnej wielkości rakieta i potężny system nagłośnienia KV2 Audio zaprojektowany przez znanego projektanta dźwięku z teatru Broadway i West End, Bobby'ego Aitkena i dostarczony przez Stage Sound Services w Cardiff. Pierwsze występy właśnie zakończyły się w Pasadenie w Kalifornii, a kolejne pokazy zaplanowano na grudzień w Houston w TX.
To była bardzo interesująca produkcja, nad którą należy pracować, ponieważ w ogromnym stopniu przesuwa się ona od tego, co jest dość domowym dramatem, gdzie dźwięk jest po prostu mówionym głosem do tych potężnych momentów wciągającej, 360-stopniowej projekcji międzygwiezdnej, gdzie nagle dźwięk jest wszędzie i wszechogarniający. Byłem odpowiedzialny za System Design, jak również Sound Design. Pracowałem z Fergus O'Hare nad treścią.
wspomina Aitken.
System przestrzennego wzmocnienia i śledzenia TiMax był kluczową częścią projektu Aitkena, i wymagał wiele pracy na etapie programowania. Wszystko przeszło przez konsolę i prosto z suwaków do TiMax
, wyjaśnia Aitken. To dało nam 64 wyjścia dla około osiemdziesięciu głośników w sumie, co oznacza, że bardzo wysoki odsetek głośników można było adresować niezależnie. Dało nam to wiele możliwości poruszania dźwiękiem po pomieszczeniu. Ponadto wszyscy aktorzy mieli na sobie trackery, które pozwoliły nam uporządkować poziomy i czasy opóźnień w zależności od aktora na aktora - jedną z nieodłącznych kwestii związanych z pracą w okręgu jest to, że mówiący członek obsady nieuchronnie jest zawsze do kogoś odwrócony plecami, więc jest wiele do poprawienia.
Aitken wskazał również, że podwieszanie głośników w tej produkcji jest daleko od prostoty, co dodatkowo skomplikowało konstrukcję dźwięku. Jedną z wad posiadania tak dużej ilości projekcji jest to, że gdziekolwiek chcesz podwiesić głośnik, zawsze przecinasz stożek projekcyjny. Wszyscy musieliśmy pójść na kompromis, ale na szczęście dział projekcji ma wiele sprytnych sposobów mapowania przeszkód.
A co z samym systemem głośnikowym? Uwielbiam dźwięk głośników KV2
, deklaruje Aitken. Nie ma nic, co by mi się nie podobało, więc był to dla mnie łatwy wybór. Około cztery lata temu podjąłem decyzję, że systemy punktowych źródeł dźwięku w wielu miejscach mają sens i musiałem wrócić do korzystania ze źródeł punktowych w jak największym stopniu. Jeśli używam źródeł punktowych, staram się użyć KV2, ponieważ brzmią świetnie, i szczerze mówiąc, są tego warte.
Dla systemu wokalnego, Aitken wyznaczył zestaw ośmiu aktywnych systemów głośnikowych EX26 o wysokiej zrozumiałości wokół okrągłej sceny na 280° oraz dwadzieścia EX6 wciętych w podłogę w celu pokrycia pierwszych trzech rzędów, zanim podwieszane głośniki wejdą do gry. Każdy z tych głośników można było indywidualnie adresować poprzez system TiMax, aby umożliwić śledzenie aktorów, ponieważ geometria przestrzeni jest dość skomplikowana i sprawdza się to bardzo dobrze.
Kolejnych 20 EX26 zostało podwieszonych za ostatnim rzędem jako system dźwięku przestrzennego, który Aitken wykorzystał do tworzenia efektów, pogłosu i odrobiny pogłosu muzycznego.
Główny system muzyczny znajdował się na przejściu nad parą olbrzymich drzwi bramowych, które stanowiły część zestawu. Aitken wybrał pięć szerokich rozproszonych, pełnopasmowych ESR212 - zewnętrzna para zamontowana poziomo ze względu na architekturę zestawu, natomiast środkowe trzy zostały zamontowane pionowo. Nie mieliśmy miejsca na większe ESR215, co byłoby moim pierwszym wyborem, ale 212 sprawdziło się naprawdę dobrze. Lepiej niż się spodziewałem. Musieliśmy z tych paczek wycisnąć dźwięk na około 60m, więc zmodyfikowaliśmy niektóre systemy wokalne, by rozjaśnić trochę tył i środek pomieszczenia. Brzmiało świetnie.
Elementem "piece de resistance" był być może system, może efekty - wykorzystywany naturalnej wielkości lądownik księżycowey, który opuszcza się z dachu pośród dużej ilości CO2. Użyliśmy czterech EX10, aby naprawdę umiejscowić dźwięk lądownika, ale mieliśmy również cztery ogromne suby KV2 VHD4.21 rozmieszczone w odstępach, około 3m nad ziemią. Nigdy wcześniej ich nie używałem, ale są one po prostu śmieszne - są wielkości małego samochodu!
Aitken się teraz śmieje: Szczerze mówiąc, oni są po prostu histeryczni - nie używaliśmy ich aż tak często, ale kiedy to zrobiliśmy, Jezu, ty o tym wiesz....! Byli po prostu wspaniali, przenieśli całe miejsce.
Aitken jest bardzo zadowolony z wyników. "Mieliśmy naprawdę ciasne wejście na plac budowy, więc tak naprawdę jedynym sposobem zagwarantowania, że wszystko pójdzie gładko, było techniczne podejście do budowy, aby najpierw udowodnić tę koncepcję. Ponieważ cały kreatywny zespół i sprzęt pochodził z Wielkiej Brytanii, wykonaliśmy budowę techniczną w Pinewood Studios. Po pełnym przetestowaniu skontaktowaliśmy się z nim, wysłaliśmy go do Kalifornii, a następnie przebudowaliśmy wszystko w Rose Bowl w Pasadenie. Z technicznego punktu widzenia jest to niesamowite widowisko i cieszę się, że brzmiało absolutnie fantastycznie. W rzeczywistości zabrzmiało to o wiele lepiej niż powinno, biorąc pod uwagę narzucone nam ograniczenia. Więc tak, jestem zadowolony, i tak, to kolejny świetny występ z KV2".