Precyzyjny i wszechstronny projekt audio RCF na głównej scenie Umbria Jazz.
W tym roku po raz kolejny Santa Giuliana Arena gościła główną scenę rozpoznawalnego na całym świecie pokazu Umbria Jazz, który w 2015 roku osiągnął rekord pod względem frekwencji i sprzedanych biletów. System audio dla Areny został opracowany na produktach RCF z serii TT +, specjalnie zaprojektowanych dla tak dużych wydarzeń na żywo.
Występ Lady Gagi - jeden z "wielkich głosów" amerykańskiego jazzu, oraz Tony Bennett, na scenie w Santa Giuliana w dniu 15 lipca, był jednym z najważniejszych wydarzeń na festiwalu. Współpraca między tymi dwoma śpiewakami powstała z przyjaźni i współpracy artystycznej, która rozpoczęła się w 2011 roku i doprowadziła w 2014 roku do wypuszczenia albumu Cheek to Cheek, zdobywcy nagrody Grammy. Koncert przyciągnął bardzo zróżnicowaną publiczność, od długoletnich miłośników jazzu do młodych fanów ekscentrycznej gwiazdy pop zebranych pod tym samym niebem w Santa Giuliana Arena. Jak sama Lady Gaga oświadczyła na scenie Umbria Jazz w: Możecie się zastanawiać co ja tutaj robię. Jednak tysiące fanów, którzy przybyli do miasta Perugia byli zaskoczeni i zachwyceni show, w którym duet występował wspólnie oraz indywidualnie, przedstawiając wyjątkową interpretację niektórych z najbardziej znanych amerykańskich i międzynarodowych jazzowych piosenek.
Przeprowadziliśmy wywiad z Michelem Mangiello managerem Sanra Giuliana Arena. Zapytaliśmy go o jego opinię na temat systemu złożonego z dwóch klastrów RCF TTL55-A (po 14 modułów każdy) na główny front, 12 modułów RCF TTL33-A II na infill, 18 subwooferów TTS56-A na ziemi oraz 6 modułów TTL33-A II jako sidefill i lipfill dla optymalnego pokrycia pierwszych rzędów i boków.
TTL55-A
TTS56-A
TTL33-A II
Na scenie znalazł się również w całości sprzęt RCF: 8 modułów TTP5-A oraz 2 subwoofery TTS26-A jako sceniczny sidefill, plus 16 monitorów scenicznych TT25-SMA, oraz jako drumfill 2 głośniki TT2-A z dwoma subwooferami TTS26-A.
TTP5-A
TT2-A
TTS26-A
TT25-SMA
Michel, jak się odnajdujesz w systemie RCF?
Jestem pozytywnie zaskoczony całą serią TT+. System jest praktyczny w składaniu go w całość, oraz prosty w zarządzaniu dzięki systemowi sieci RDNet. Dźwięk jest przyjemny i bogaty.
Opowiedz nam w jaki sposób używasz RDNet.
Myślę to to duża zaleta systemu. To naprawdę przyjemne narzędzie które umożliwia dostęp do każdej pojedynczej kolumny żeby zrobić w niej korekcję, opóźnienie czy inną niezbędną regulację. To naprawdę bardzo użyteczne przy pracy z tak dużym obszarem jak ten, ponieważ umożliwia unikanie mnożenia i powielania linii i sygnałów. Tutaj na Santa Giuliana Arena ustawiliśmy subwoofery w konfigurację kardioidy i cyfrowo opóźniliśmy je tworząc 100° łuk. Co więcej użyłem RDNet do delikatnej korekcji funkcjonalności głośników, mając na myśli dystans który mają pokryć, ponieważ najwyższe częstotliwości mają tendencję do zmniejszania swojej ostrości w te ciepłe i wietrzne dni.
Pojawił się szeroki wachlarz występujących na scenie artystów jak włoski zespół Subsonica, Chick Corea i Herbie Hancock, włoski kompozytor Paolo Conte, Lady Gaga i Tony Bennett, Gilberto Gil oraz Caetano Veloso, to tylko kilku z nich. O jakie zmiany w ustawieniach pytali Cię inżynierowie dźwięku?
To wspólne dla wszystkich, każdy inżynier dźwięku ma swoje specyficzne potrzeby i preferencje. Na przykład dźwiękowiec Tony Bennetta i Lady Gagi prosił o korekcję wysokiego pasma na front fillu, żeby przyciemnić je delikatnie.
Jak zabrałeś się za monitory sceniczne RCF TT25-SMA?
Używałem ich już wcześniej przy innej okazji. Jestem zadowolony, są bardzo płaskie i zrobione tak by uzyskać dobrą odpowiedź częstotliwościową po prostu podnosząc suwak kanału w górę.
Projekt audio został opracowany przez CTO Umbria Jazz oraz CEO Reference Laboratory Angelo Tordini wspólnie z inżynierami RCF. Wspólny cel został osiągnięty dostarczając bardzo precyzyjny rezultat, zapewniając wyśmienitą jakość dźwięku na każdym siedzeniu w Santa Giuliana Arena.
Angelo Tordini powiedział:
Podczas pierwszej nocy, kiedy na scenie pojawił się Paolo Conte system RCF wypadł świetnie, z całą muzyczną teksturą kompozytora, którego charakteryzują akustyczne dźwięki oraz precyzyjne melodie.
Następnie odczuwalnie zmienił styl elektroniczny zespół Subsonica, a zmiany podczas wieczoru utrzymali Chick Corea and Herbie Hancock, Lady Gaga and Tony Bennett, Gilberto Gil and Caetano Veloso, oraz wielu wielu innych. RCF serii TT+ był uniwersalny, potężny i wysokiej jakości, i zawsze spełniał wymagania artystów występujących na scenie.
Edycję Umbria Jazz 2015 zakończył się mocnym uderzeniem a zachwyceni organizatorzy stwierdzili że to rekordowy rok. Dla RCF największym sukcesem była satysfakcja publiczności Umbria Jazz oraz spełnienie wymagań artystów występujących na prestiżowej scenie Areny Santa Giuliana. Zgodnie z Herbim Hancookiem, Umbria Jazz to miejsce gdzie należy być o tej porze roku.