Precyzyjny i wszechstronny projekt audio RCF na głównej scenie Umbria Jazz.

2015-09-02

Precyzyjny i wszechstronny projekt audio RCF na głównej scenie Umbria Jazz.

W tym roku po raz kolejny Santa Giuliana Arena gościła główną scenę rozpoznawalnego na całym świecie pokazu Umbria Jazz, który w 2015 roku osiągnął rekord pod względem frekwencji i sprzedanych biletów. System audio dla Areny został opracowany na produktach RCF z serii TT +, specjalnie zaprojektowanych dla tak dużych wydarzeń na żywo.

Występ Lady Gagi - jeden z "wielkich głosów" amerykańskiego jazzu, oraz Tony Bennett, na scenie w Santa Giuliana w dniu 15 lipca, był jednym z najważniejszych wydarzeń na festiwalu. Współpraca między tymi dwoma śpiewakami powstała z przyjaźni i współpracy artystycznej, która rozpoczęła się w 2011 roku i doprowadziła w 2014 roku do wypuszczenia albumu Cheek to Cheek, zdobywcy nagrody Grammy. Koncert przyciągnął bardzo zróżnicowaną publiczność, od długoletnich miłośników jazzu do młodych fanów ekscentrycznej gwiazdy pop ​​zebranych pod tym samym niebem w Santa Giuliana Arena. Jak sama Lady Gaga oświadczyła na scenie Umbria Jazz w: Możecie się zastanawiać co ja tutaj robię. Jednak tysiące fanów, którzy przybyli do miasta Perugia byli zaskoczeni i zachwyceni show, w którym duet występował wspólnie oraz indywidualnie, przedstawiając wyjątkową interpretację niektórych z najbardziej znanych amerykańskich i międzynarodowych jazzowych piosenek.

Przeprowadziliśmy wywiad z Michelem Mangiello managerem Sanra Giuliana Arena. Zapytaliśmy go o jego opinię na temat systemu złożonego z dwóch klastrów RCF TTL55-A (po 14 modułów każdy) na główny front, 12 modułów RCF TTL33-A II na infill, 18 subwooferów TTS56-A na ziemi oraz 6 modułów TTL33-A II jako sidefill i lipfill dla optymalnego pokrycia pierwszych rzędów i boków.


Na scenie znalazł się również w całości sprzęt RCF: 8 modułów TTP5-A oraz 2 subwoofery TTS26-A jako sceniczny sidefill, plus 16 monitorów scenicznych TT25-SMA, oraz jako drumfill 2 głośniki TT2-A  z dwoma subwooferami TTS26-A.

Michel, jak się odnajdujesz w systemie RCF?

Jestem pozytywnie zaskoczony całą serią TT+. System jest praktyczny w składaniu go w całość, oraz prosty w zarządzaniu dzięki systemowi sieci RDNet. Dźwięk jest przyjemny i bogaty.

Opowiedz nam w jaki sposób używasz RDNet.

Myślę to to duża zaleta systemu. To naprawdę przyjemne narzędzie które umożliwia dostęp do każdej pojedynczej kolumny żeby zrobić w niej korekcję, opóźnienie czy inną niezbędną regulację. To naprawdę bardzo użyteczne przy pracy z tak dużym obszarem jak ten, ponieważ umożliwia unikanie mnożenia i powielania linii i sygnałów. Tutaj na Santa Giuliana Arena ustawiliśmy subwoofery w konfigurację kardioidy i cyfrowo opóźniliśmy je tworząc 100° łuk. Co więcej użyłem RDNet do delikatnej korekcji funkcjonalności głośników, mając na myśli dystans który mają pokryć, ponieważ najwyższe częstotliwości mają tendencję do zmniejszania swojej ostrości w te ciepłe i wietrzne dni.

Pojawił się szeroki wachlarz występujących na scenie artystów jak włoski zespół Subsonica, Chick Corea i Herbie Hancock, włoski kompozytor Paolo Conte, Lady Gaga i Tony Bennett, Gilberto Gil oraz Caetano Veloso, to tylko kilku z nich. O jakie zmiany w ustawieniach pytali Cię inżynierowie dźwięku?

To wspólne dla wszystkich, każdy inżynier dźwięku ma swoje specyficzne potrzeby i preferencje. Na przykład dźwiękowiec Tony Bennetta i Lady Gagi prosił o korekcję wysokiego pasma na front fillu, żeby przyciemnić je delikatnie.

Jak zabrałeś się za monitory sceniczne RCF TT25-SMA?

Używałem ich już wcześniej przy innej okazji. Jestem zadowolony, są bardzo płaskie i zrobione tak by uzyskać dobrą odpowiedź częstotliwościową po prostu podnosząc suwak kanału w górę.

Projekt audio został opracowany przez CTO Umbria Jazz oraz CEO Reference Laboratory Angelo Tordini wspólnie z inżynierami RCF. Wspólny cel został osiągnięty dostarczając bardzo precyzyjny rezultat, zapewniając wyśmienitą jakość dźwięku na każdym siedzeniu w Santa Giuliana Arena.

Angelo Tordini powiedział:

Podczas pierwszej nocy, kiedy na scenie pojawił się Paolo Conte system RCF wypadł świetnie, z całą muzyczną teksturą kompozytora, którego charakteryzują akustyczne dźwięki oraz precyzyjne melodie.

Następnie odczuwalnie zmienił styl elektroniczny zespół Subsonica, a zmiany podczas wieczoru utrzymali Chick Corea and Herbie Hancock, Lady Gaga and Tony Bennett, Gilberto Gil and Caetano Veloso, oraz wielu wielu innych. RCF serii TT+ był uniwersalny, potężny i wysokiej jakości, i zawsze spełniał wymagania artystów występujących na scenie.

Edycję Umbria Jazz 2015 zakończył się mocnym uderzeniem a zachwyceni organizatorzy stwierdzili że to rekordowy rok. Dla RCF największym sukcesem była satysfakcja publiczności Umbria Jazz oraz spełnienie wymagań artystów występujących na prestiżowej scenie Areny Santa Giuliana. Zgodnie z Herbim Hancookiem, Umbria Jazz to miejsce gdzie należy być o tej porze roku.

Katalog Produktów