







Turyn, Włochy - 32. edycja Zimowych Światowych Igrzysk Uniwersyteckich FISU odbyła się w dniach 13-23 stycznia 2025 roku. Ponad 3000 studentów-sportowców z 55 krajów rywalizowało w 13 dyscyplinach sportów zimowych w sześciu lokalizacjach w Piemoncie, w tym w Turynie, Bardonecchia, Pinerolo, Torre Pellice, Pragelato i Sestriere.
Ceremonia otwarcia odbyła się w PalaOlimpico w Turynie, obiekcie pierwotnie zbudowanym na Zimowe Igrzyska Olimpijskie w 2006 roku. Obiekt może pomieścić 15 657 widzów i jest jednym z największych we Włoszech krytych obiektów przeznaczonych do imprez sportowych i wydarzeń na żywo. Aby zapewnić spójne, wysokiej jakości pokrycie dźwiękiem, firma ORANGE S.R.L. zainstalowała 360-stopniowy system audio GTX.
Alberto „Mente” Butturini, inżynier dźwięku wydarzenia, pochwalił wydajność akustyczną:
Pracując z systemem GTX od wczesnych etapów prototypowania, byłem pewien wyniku. System zapewnił doskonałą wydajność, utrzymując doskonałą klarowność i spójność tonalną na całej arenie. Szczegółowe planowanie i 360-stopniowy zasięg miały kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tego końcowego rezultatu.
Vittorio Sberveglieri, kierownik ds. dźwięku w ORANGE S.R.L., wyjaśnił:
Konfiguracja obejmuje 132 moduły liniowe GTX 12 zorganizowane w 11 klastrów dla głównego pokrycia i 6 klastrów trzech podwójnych 19-calowych subwooferów GTS 29 dla niskich częstotliwości w konfiguracji kardioidalnej. System jest zasilany przez 17 racków TTR 16K, umieszczonych na wysokości w celu optymalizacji zasilania i dystrybucji sygnału - wszystkie połączone w sieć za pośrednictwem protokołu audio Dante i kontrolowane przez RDNet. Każdy TTR 16K mieści trzy wzmacniacze XPS 16K, z których każdy dostarcza 4 x 4000 watów.
W celu pokrycia obszaru odtwarzania - który podwoił się jako obszar sceny - sześć klastrów czterech aktywnych modułów liniowych HDL 26-A zostało zainstalowanych na ziemi i zarządzanych za pośrednictwem systemu sterowania monitorem. Cała konfiguracja została zoptymalizowana i monitorowana przy użyciu RDNet 5, najnowszej wersji oprogramowania do zarządzania i kontroli systemu TT+ Audio i RCF.
Strojenie systemu rozpoczęło się na sześć dni przed wydarzeniem, po zakończeniu montażu olinowania, co pozwoliło na płynniejszą konfigurację i proces próby dźwięku. Emanuele Morlini, inżynier aplikacji TT+ Audio, który nadzorował projekt, opisuje konfigurację:
Naszym celem było zapewnienie jednolitego i zrozumiałego pokrycia na każdym poziomie siedzeń. Chociaż Palaisozaki może pochwalić się korzystną akustyką, projekt był złożony i znacznie różnił się od poprzednich wdrożeń GTX dla innych artystów.
Dzięki precyzji systemu i skrupulatnemu rozmieszczeniu, osiągnęliśmy doskonałe pokrycie w całym obszarze odsłuchu. Kardioidalna konfiguracja subwooferów zapewniła optymalne pokrycie publiczności bez bałaganu i zakłóceń - podsumował. Wydarzenie to stanowi ogromny sukces w zarządzaniu dźwiękiem podczas dużych imprez halowych, potwierdzając zaangażowanie TT+ Audio w jakość nawet w warunkach olimpijskich.