Pro Channel III posiada przedwzmacniacz mikrofonowy FET, który oferuje wybieraną impedancję, wejście High-Z 1/4” na panelu przednim, a także opcję kompresora lampowego/Opto lub FET. Wyposażony jest w czteropasmowy półparametryczny korektor z filtrem dolnoprzepustowym oraz zmienne ścieżki sygnałowe dla kompresora i EQ. Dodatkowo, Pro Channel III oferuje punkt insertowy po przedwzmacniaczu oraz opcjonalne wyjścia +4dBu i -10dBv – wszystko to w estetycznej obudowie 2U.
Specyfikacja
Pro Channel III charakteryzuje się pasmem przenoszenia od 12 Hz do 100 kHz, zakresem dynamiki >110 dB, całkowitym zniekształceniem harmonicznym (THD) na poziomie >0,009%, a także współczynnikiem szumów wejściowych (EIN) wynoszącym -128 dBu dla wejścia Mic/Line oraz -109 dBu dla wejścia instrumentu. Całkowite wzmocnienie wejściowe wynosi 60 dB. Maksymalny zbalansowany poziom wyjściowy to +26dBu, a niezbalansowany +20dBu.
Od lewej do prawej
Interfejs urządzenia jest intuicyjnie podzielony na cztery sekcje: wejście, kompresor, korektor oraz wyjście/pomiar.
W sekcji przedwzmacniacza znajduje się stopniowane pokrętło wzmocnienia wejściowego, które współpracuje z przełącznikiem +20 dB w celu optymalizacji poziomu dla mikrofonów dynamicznych i wstęgowych o niskiej mocy wyjściowej. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne ustawienie poziomu dla mikrofonów oraz instrumentów, a także zapobieganie przesterowaniom wejścia. Wejście mikrofonowe XLR znajduje się z tyłu urządzenia, natomiast wejście instrumentalne High-Z 1/4” umieszczono na panelu przednim.
Dodatkowo, ustawienie przełącznika impedancji w pozycji wysokiej może dostarczyć alternatywnych ustawień tonalnych, które mogą być korzystne w przypadku niektórych mikrofonów i instrumentów. Zasilanie Phantom jest dostępne na panelu przednim, obok filtra górnoprzepustowego 6dB/Oct (zakres 10 Hz do 250 Hz), który skutecznie eliminuje niepożądane dudnienia czy szumy o niskiej częstotliwości.
Kompresja
Kompresor wyposażony jest w klasyczny zestaw regulatorów, w tym Threshold, Ratio, Attack i Release. Możliwość pracy z wieloma głosami staje się rzeczywistością po włączeniu przełącznika Voice, który pozwala wybrać kontrolę dynamiki opartą na lampie/Opto lub FET. Obwód Opto wykorzystuje ręcznie dobraną lampę 12AT7. Kompresor może być również całkowicie pominięty, a ścieżkę sygnału można ustawić tak, aby kompresor znajdował się przed lub po korektorze, co stanowi profesjonalny akcent, przypominający rozwiązania stosowane w konsolach studyjnych.
EQ
Każde pasmo korektora oferuje możliwość podbicia lub cięcia o ±12 dB. Pasmo niskie można ustawić na 40 lub 120 Hz. Pasmo środkowe daje możliwość precyzyjnego dostrojenia w zakresie 20 Hz–2 kHz (Low-Mid) oraz 200 Hz–20 kHz (High-Mid). Wysokie pasmo jest ustalone na 12 kHz. Podobnie jak w przypadku kompresora, korektor można również całkowicie wyłączyć, w zależności od potrzeb.
Wyjście
Sekcja wyjściowa wyposażona jest w duży miernik typu VU, który wyświetla poziom wejściowy lub wyjściowy. Dodatkowo, znajduje się tutaj pokrętło Meter Trim, umożliwiające precyzyjne ustawienie punktu 0 na mierniku. Osobny, 10-segmentowy miernik LED zapewnia wizualną informację o tłumieniu sygnału przez kompresor. Na końcu sekcji znajduje się pokrętło poziomu wyjściowego z zakresem od -∞ do +15 dB, przy czym pozycja na godzinie 12 odpowiada poziomowi 0 dB.
Z tyłu
Na tylnym panelu Pro Channel III znajdują się wejście XLR, insertowe wejście/wyjście 1/4" oraz wyjścia XLR i 1/4", z przełącznikiem umożliwiającym zmianę poziomu wyjściowego z +4 dBu do -10 dBv. Urządzenie jest wyposażone w solidny wewnętrzny zasilacz oraz 3-pinowe gniazdo zasilania, zapewniające stabilne i bezpieczne zasilanie.
W studio
Przedwzmacniacz mikrofonowy oferuje niezawodne, ciche i przejrzyste rezultaty, zachowując przy tym odpowiednią równowagę tonalną. Jako gitarzysta mogę potwierdzić, że ścieżki gitary akustycznej zagrane palcami brzmiały szczegółowo i otwarcie, z zachowaniem pełnej ekspresji instrumentu. Zwiększenie wzmocnienia pozwoliło uzyskać czysty, niski poziom sygnału z mikrofonów dynamicznych oraz wstęgowych, które testowałem w różnych warunkach. Przełącznik impedancji ujawnił wyraźniejsze, niemal bardziej naturalne brzmienie z mojego klasycznego mikrofonu wstęgowego RCA BK5. Chociaż dwie opcje impedancji są świetnym rozwiązaniem, przyznaję, że trochę zazdroszczę płynnej regulacji impedancji, jaką oferuje ART Solo MPA.
Bezpośredniość
Wejście High-Z sprawia, że Pro Channel III staje się wyjątkową skrzynką bezpośrednią. Moja standardowa ścieżka sygnałowa do nagrywania basu przebiega od DI do kompresora Opto, a połączenie tych funkcji w jednym urządzeniu jest niezwykle wygodne. Pro Channel III może szybko stać się moim ulubionym narzędziem do nagrywania basu w studiu.
Paul Vnuk Jr
Jak zauważył redaktor, Paul Vnuk Jr., w swojej recenzji ART Solo VLA, obwody lampowe/Opto i FET w Pro Channel III oferują rezultaty porównywalne do dobrze znanych kompresorów LA-2A i 1176LN. Zauważyłem, podobnie jak Paul, że obwód Tube/Opto nie łapie sygnału tak agresywnie jak LA-2A, co może być zaletą – szczególnie przy transjentach, które mogą zyskać na przejrzystości, np. w nagraniach perkusyjnych. Jak wspomniano, kompresor świetnie sprawdza się przy basie. Ustawienie FET oferuje efekty zbliżone do kompresora 1176, ale z nieco „łagodniejszym” podejściem. Warto jednak podkreślić, że celem tego kompresora nie jest bycie klonem żadnego z wymienionych urządzeń.
Kompresja
Kompresor lampowy/Opto doskonale kontrolował gitarę akustyczną graną palcami, dodając jej przy tym odrobinę vintage'owego ciężaru i koloru. Z kolei kompresor FET sprawdził się lepiej w utworach z gitarą akustyczną uderzaną w tempie, oferując jaśniejszy i szybszy dźwięk. Byłem również pod wrażeniem, jak dobrze kompresor radził sobie z nagraniami wokalnymi. Z powodzeniem zastosowałem go także w nagraniach lektorskich, gdzie, zwiększając poziom kompresji, uzyskałem doskonałe efekty.
Tony
Korektor w Pro Channel III doskonale sprawdza się w subtelnym dostrajaniu dźwięku, nie wprowadzając drastycznych zmian. Umożliwia eliminację niepożądanych niskich częstotliwości, jednocześnie pozwalając na delikatne podbicie lub wygładzenie kluczowych pasm średnich i wysokich. Mimo że oferuje tak precyzyjne ustawienia, nie brakuje mu również odwagi do bardziej zdecydowanych działań – może stanowić świetny wybór podczas miksowania, gdy potrzebny jest specyficzny charakter EQ. Stopniowane pokrętła sterujące ułatwiają szybkie przywoływanie preferowanych ustawień w trakcie pracy.
Podsumowanie
Na rynku dostępnych jest wiele stripów kanałowych, ale Pro Channel III wyróżnia się nie tylko jakością dźwięku, solidnym wykonaniem i zaawansowaną specyfikacją, ale również unikalnym, wielogłosowym kompresorem oraz profesjonalnymi funkcjami, takimi jak opcjonalne ścieżki sygnałowe i pętla insertowa.
Zaskakująco trudno znaleźć urządzenie, które w tak kompleksowy sposób łączy funkcje, wydajność i cenę. Dzięki Pro Channel III firma ART po raz kolejny udowodniła, że potrafi znaleźć idealny balans pomiędzy wysoką jakością a przystępną ceną. Stanowi on poważnego konkurenta na rynku, oferując świetną alternatywę dla wbudowanych przedwzmacniaczy mikrofonowych w interfejsach, łącząc je z efektywnym kompresorem i korektorem, który doskonale sprawdza się zarówno w fazie śledzenia, jak i miksowania.
Oryginalny tekst pochodzi z magazynu Recording