Na początku roku firma ART (Applied Research and Technology) zaprezentowała nową serię studyjnych procesorów sygnałowych – Solo. W jej skład wchodzi m.in. przedwzmacniacz Solo MPA oraz kompresor Solo VLA. Tego, jak zintegrować te dwa urządzenia ze posiadanym przez siebie setupem, którego „sercem” jest interfejs audio i komputer z programem DAW możemy dowiedzieć się z serii filmów instruktażowych, w których ich najważniejsze cechy i możliwości przybliża Travis Shallow.
Oba jednokanałowe urządzenia, których dotyczy ten materiał wideo są zamknięte w obudowie rack 1U i wykorzystują lampę 12AT7. Przedwzmacniacz Solo MPA został zaprojektowany z myślą o obsłudze różnych źródeł dźwięku, a do dyspozycji mamy symetryczne wejścia typu XLR i jack 1/4” oraz wysokoimpedancyjne wejście instrumentalne. Oprócz pokrętła GAIN (0 – 40 dB) z możliwością podbicia zakresu o +20 dB, do dyspozycji mamy potencjometr IMPEDANCE pozwalający określić impedancję wejściową w zakresie od 600 Ohm do 80 kOhm. Na pokładzie mamy dodatkowo układ VOICE dający możliwość płynnego przechodzenia między stopniem tranzystorowym o niskim poziomie szumów i zniekształceń, a cieplejszym lampowym preampem mikrofonowym klasy A. Urządzenie wyposażono również w filtry LOW CUT i TILT EQ, włącznik zasilania Phantom +48V, odwracacz fazy i pokrętło MASTER OUTPUT oraz symetryczne wyjścia typu XLR oraz jack 1/4”. W kompresorze Solo VLA mamy możliwość regulacji takich typowych parametrów jak THRESHOLD, RATIO, ATTACK i RELEASE, jak również skorzystania z dodatkowych układów. VOICE pozwala wybrać między tranzystorowym kompresorem FET, a lampowym stopniem opto kompresora, natomiast pokrętło BLEND umożliwia określanie proporcji między sygnałem źródłowym a przetworzonym. Do dyspozycji mamy też przycisk BYPASS oraz potencjometr służący do regulacji poziomu wyjściowego, a także symetryczne wejścia i wyjścia typu XLR i jack 1/4”. Oba urządzenia są wyposażone w miernik VU oraz przełącznik poziomu dla gniazd ulokowanych na tylnej ściance (+4 dBu / -10 dBV).
W pierwszym filmie obejrzeć możemy typowy „unboxing” okraszony podstawowymi informacjami na temat obu urządzeń. W drugim klipie Travis Shallow przybliża cechy i możliwości przedwzmacniacza Solo VLA omawiając poszczególne elementy kontroli, odnosząc się przy tym do ich praktycznego wykorzystania w studiu i tego jakie efekty daje zmiana konkretnych parametrów. Pokazuje też w praktyce jak podłączyć do niego mikrofon i jak wyprowadzić sygnał z przedwzmacniacza do interfejsu audio. Trzeci film jest poświęcony kompresorowi Studio VLA i tak jak w przypadku klipu dotyczącego preampu, przybliżone zostały w nim możliwości przetwarzania sygnałów audio przy pomocy pokręteł i przełączników dostępnych na panelu. Także w tym przypadku Travis nie ogranicza się do suchego opisu, lecz mówi jak dane działanie wpływa na sygnał. Pokazuje on także jak połączyć ze sobą oba urządzenia aby sygnał z mikrofonu przechodził zarówno przez przedwzmacniacz jak i kompresor, trafiając następnie do interfejsu audio. O statnim klipie możemy zobaczyć jak Travis nagrywa gitarę akustyczną oraz partię wokalną używając mikrofonu podłączonego do Solo MPA, z któego sygnał trafia przez Solo VLA do interfejsu audio i programu DAW w komputerze.
Artykuł pochodzi z portalu topguitar.pl