Wieloobiektowy kompleks Sage Gateshead od dawna standaryzuje systemy RCF w całym obiekcie w północno-wschodniej Anglii, z widokiem na rzekę Tyne. Ale gdy nagle zmienia się konfiguracja pomieszczenia, często nagłośnienie musi być wystarczająco elastyczne, aby się do niej dostosować.
W przypadku głównego audytorium sali koncertowej, Sage One, wymagało ono całkowitego remontu w odpowiedzi na usunięcie miejsc siedzących na widowni w niektórych ustawieniach. W związku z tym zaufany układ liniowy RCF HDL 20-A został zastąpiony mocniejszym HDL 30-A, wraz z rewizją układu subwooferów, który obecnie składa się z 10 SUB 9006-AS. Cały sprzęt został dostarczony przez Ingram AV.
Jednak nigdy nie było pewne, że ta aktualizacja pozostanie w środowisku RCF - w rzeczywistości przyciągnęła zainteresowanie kilku konkurentów. W dużej mierze to długa historyczna relacja z obiektem, którą cieszył się menedżer sprzedaży RCF UK, Mick Butler, wygrała dla włoskiego producenta.
Kierownik techniczny obiektu, Graham Orchard, wyjaśnia, w jaki sposób powstał projekt kapitałowy mający na celu zmianę funkcjonalności siedzeń w hali i jak wpłynęło to na nagłośnienie.
Oryginalne siedzenia nigdy nie były przeznaczone do demontażu - przyznaje. Tylko raz zorganizowaliśmy wydarzenie na stojąco, na BBC 6 Music Festival w 2015 roku. Była to poważna praca, która uszkodziła wkładki, do których były przykręcone. Celem projektu była zmiana mechanizmu zwalniającego, aby siedzenia można było łatwo usunąć w krótszym czasie.
W tym samym czasie Sage Gateshead wiedziało, że jeśli chcą organizować wydarzenia o charakterze stojącym, będą musieli zająć się systemem PA. Koncert na stojąco zapewniłby inny rodzaj doświadczenia publiczności, jednocześnie znacznie zwiększając pojemność trybun.
Andy Magee, z RCF Engineering Support Group, posiadający wieloletnie doświadczenie zarówno w zakresie charakterystyki miejsca, jak i HDL, dzięki swojej poprzedniej firmie, dokonał już wielu pomiarów dla różnych scenariuszy (np. z wysuniętą sceną). Spędził tydzień z 24 referencyjnymi mikrofonami rozproszonymi po hali i w rezultacie doradził w sprawie nowej konfiguracji, która obejmowała głośniki wypełniające z serii TT firmy RCF - a cały system jest teraz kontrolowany i połączony w sieć za pośrednictwem opracowanego przez RCF RDNet.
W nowej konfiguracji, 12 aktywnych obudów line array 2 x 10" HDL 30-A w układzie L/R zapewnia pokrycie od rzędu F na poziomie trybun i rozciąga się aż do balkonów na poziomach 2 i 3, podczas gdy naziemny stack trzech kolejnych HDL 30-A i pojedynczy RCF SUB 9004-AS na stronę zapewniają pokrycie publiczności w pierwszych czterech rzędach. Cztery HDL 26-A z przodu sceny zapewniają outfill, podczas gdy dwa TT 10-A zapewniają pokrycie na poziomie trybun, a kolejne cztery TT 10-A wykonują to samo zadanie na poziomie balkonów.
Wyjaśniając bardziej szczegółowo, Graham Orchard mówi:
Grupa dwóch wiszących TT 10 obejmuje kabiny po obu stronach, z których każda mieści osiem miejsc. Pozostałe cztery, podwieszane na PA, są skierowane na balkony na poziomie 2 i 3.
Ale podczas gdy operatorzy zmagali się z nieodłącznymi problemami związanymi z pochyłym i zakrzywionym konturem - i w konsekwencji budową nowych płaskich platform dla stanowiska kontrolnego FOH - to rozmieszczenie subwooferów powodowało największą konsternację Magee i Orchard. Początkowo umieścili oni po trzy SUB 9006-AS na stronę w konfiguracji kardioidalnej, którą później zwiększono do czterech. Jednak kardioida została później usunięta ze względu na kontury hali - i zgodę dwóch mężczyzn, że brzmiało to lepiej bez niej.
Tłumienie, które otrzymywaliśmy z kardioidy, nie było tak znaczące - przyznaje Graham Orchard. Idealnie byłoby, gdyby subwoofery znajdowały się pod sceną w układzie liniowym; ale było to niemożliwe, ponieważ scena znajduje się na podwyższeniu, więc subwoofery muszą być ułożone w stack. Muszą być również ustawione daleko od sceny, ze względu na problemy z widocznością.
Jako środek ostrożności, Sage Gateshead dodał dwa kolejne SUB 9006-AS jako narzędzia, ponieważ mogą one być używane do wzmocnienia istniejącej artylerii w razie potrzeby w głównym audytorium, a także mogą być transportowane na wózkach do innej przestrzeni i używane z zainstalowanymi HDL6.
Kontrola jest oczywiście równie istotna, a wraz z przejściem na HDL 30-A Andy Magee zintegrował RDNet i oprogramowanie RCF, aby zapewnić większe możliwości. Podczas gdy sam system został dostrojony i wyrównany czasowo za pomocą RDNet, tablet sterujący daje inżynierom dostęp do dostrajania i regulacji EQ wszystkich stref za pośrednictwem niestandardowej platformy BSS Soundweb.
Co ważne, za pośrednictwem panelu sterowania dostępne są teraz różne ustawienia redukcji sceny, standardowego rozszerzenia sceny i pełnego rozszerzenia sceny (wpływającego na opóźnienia), głównie włączane przez RDNet.
Jednak tak dużym osiągnięciem, jak ta elegancka integracja, była potrzeba kompatybilności HDL 30-A z wymaganiami klasycznej sali koncertowej - zwłaszcza, że Sage Gateshead jest domem dla orkiestry Royal Northern Sinfonia. W związku z tym obiekt współpracował z RCF w celu stworzenia niestandardowego presetu w RDNet, który zoptymalizował wydajność, zapewniając, że niski istniejący poziom hałasu w obiekcie nie zostanie w żaden sposób przekroczony.
Ostatnimi elementami układanki były zgodność z budżetem i ciągłość wizualna.
Posiadanie czegoś, co nie zmienia całkowicie wizualnej prezentacji urządzeń w hali było kluczowym czynnikiem.[Sage One] to konfiguracja typu "pudełko po butach", więc z przestrzenią wiszącą w powietrzu i na scenie, zwykłe przejście z HDL 20-A na HDL 30-A było wielką korzyścią. Oprócz ciągłości wizualnej, nie było też większej różnicy w zakresie procesingu.