Festiwal w Bregencji (Bregenzer Festspiele) jest ikoną europejskiego krajobrazu kulturalnego od ponad 75 lat. W lipcu i sierpniu w austriackiej Bregencji odbywa się wiele wydarzeń muzycznych i teatralnych, a klejnotem w festiwalowej koronie jest bez wątpienia Seebühne w spektakularnej scenerii wód Jeziora Bodeńskiego. Największa pływająca scena na świecie, Seebühne, z amfiteatrem na świeżym powietrzu na 7000 miejsc, jest głównym miejscem festiwalowych produkcji muzycznych i operowych, często ze scenografią tak oszałamiającą jak tło jeziora. Tegoroczną produkcją była Madame Butterfly Pucciniego, wystawiona na ogromnej, 300-tonowej scenie o wymiarach 23 m x 33 m, zaprojektowanej jako gigantyczny liść delikatnie pogniecionego japońskiego papieru.
Wyzwania techniczne związane z produkcją tego rodzaju są ogromne, a dźwięk jest jednym z najbardziej krytycznych. W tym roku po raz pierwszy systemy KV2 stanowiły rdzeń bardzo złożonego głównego systemu obsługującego Seebühne i jego audytorium. Szef nagłośnienia festiwalu, Clemens Wannemacher, opowiada:
Od wielu lat korzystamy z systemu opartego na źródłach punktowych, ponieważ stwierdziliśmy, że jest to najbardziej efektywny sposób radzenia sobie z różnymi ograniczeniami związanymi z pracą nad produkcją plenerową z orkiestrą na żywo i złożoną scenografią. Miałem oko na KV2 od 2019 roku, kiedy pracowałem nad inną sceną nad jeziorem w Mörbisch am See i chciałem ulepszyć frontfille i główne PA. Martin Lukesch, szef dźwięku w Operze Volksoper w Wiedniu, wspomniał, że powinienem posłuchać KV2, więc zorganizowaliśmy sesję zdjęciową wśród kilku marek. Wtedy po raz pierwszy usłyszałem ESR212 i ESR215 KV2. Tak się szczęśliwie złożyło, że Alwin Bösch, który współpracuje z Bregenz od ponad 28 lat, a obecnie jest moim zastępcą ds. dźwięku, również był obecny na testach. Obaj byliśmy pod wrażeniem tego, co usłyszeliśmy tego dnia.
Kiedy zacząłem pracę w Bregenz w 2020 roku i zastanawiałem się nad modernizacją naszej konfiguracji głośników, zarówno Alwin, jak i ja od razu zdecydowaliśmy się na ESR212. Podobał nam się dźwięk, nawet bardziej niż ESR215, a także fakt, że w 212 można obracać tubę. Jest to bardzo przydatne, ponieważ musimy ukryć głośniki w zestawie, a obracając tubę możemy używać jej poziomo, co czyni ją bardzo wszechstronną.
Konfiguracja głośników jest bardzo złożona - na samej scenie ukryto ponad 40 głośników czterech różnych marek, w tym subwoofery VHD1.21 i VHD2.16 od KV2 oraz trzy poziomo zorientowane głośniki ESR212. Dołączają one do kombinacji innych głośników Kling & Freitag, Adamson i JBL.
Scena ma" dziury "z małymi platformami za nimi, które mieszczą głośniki - opisuje Wannemacher. Otwory są pokryte metalową siatką, która jest (częściowo) pokryta tynkiem, a następnie pomalowana. Nie ma dedykowanych głośników monitorowych dla wokalistów. W rzeczywistości stoją oni przed nagłośnieniem, więc słyszą to samo, co publiczność.
Jeśli chodzi o resztę systemu PA, jest on równie złożony, z głośnikami zamontowanymi na szeregu słupów otaczających strefę odsłuchu. Cztery duże słupy (po dwa z każdej strony) mieszczą trzy poziomy głośników, w tym dwa ESR212 - które są uzupełnione przez Kling & Freitag Spectra 212 i K&F CA1001CX. Mniejsze słupy wokół pozostałej części obszaru odsłuchowego są wyposażone w K&F CA1001CX i Adamson P12. Istnieje również kilka głośników K&F LINUS umieszczonych pod siedzeniami pośrodku strefy publiczności, a także kilka subwooferów JBL.
Jest kilka powodów, dla których zdecydowaliśmy się na taką mozaikę głośników, wyjaśnia Wannemacher. Po pierwsze, staramy się używać głośników, które nadają się do różnych zadań, których potrzebujemy. Na przykład KV2 ESR212 na słupach i wewnątrz zestawu są używane głównie do wzmacniania orkiestry. W tym przypadku potrzebujemy potężnego systemu o szerokim zasięgu, abyśmy mogli dotrzeć do dużego obszaru widowni z pozycji L/C/R. Jednak w przypadku głosów preferujemy głośniki o znacznie węższym zasięgu, aby dotrzeć do określonych obszarów widowni, gdzie możemy kontrolować opóźnienie.
Aby dodać nieco więcej pikanterii do tej mieszanki, od 2006 roku orkiestra mieści się w pobliskim Festspielhall, a nie na scenie plenerowej. Dodaje to kolejną warstwę złożoności, ale daje Wannemacherowi i jego zespołowi znacznie większe możliwości, jeśli chodzi o tworzenie wciągających wrażeń dla publiczności.
Wdrożyliśmy system dźwięku 3D wykorzystujący różne głośniki na różnych wysokościach, w tym głośniki pod siedzeniami na środkowych trybunach. Chciałem to odzwierciedlić, aby uchwycić dźwięk w pomieszczeniu, więc ustawiliśmy mikrofony w układzie trzypoziomowym, aby zasilić trzy poziomy głośników. W połączeniu z naszym elektronicznym systemem akustycznym 3D uzyskaliśmy bardzo realistycznie i przyjemnie brzmiące pomieszczenie, z którego korzysta cała publiczność. Dzięki skomplikowanej konfiguracji zarówno mikrofonów, jak i głośników, udało nam się stworzyć wciągające wrażenia dla publiczności, nawet w środowisku zewnętrznym.