Superlux oferuje szeroki wybór mikrofonów dla profesjonalistów i amatorów. Znajomość swojego mikrofonu jest pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesu.
Typ przetwornika
Dynamiczny
Trwała i prosta konstrukcja, działa w każdym środowisku. Dobry mikrofon dynamiczny jest w stanie pracować przy bardzo wysokim poziomie ciśnienia akustycznego bez zniekształceń. Ze względu na ograniczenia konstrukcyjne, dynamik nie może być zbudowany tak mały jak pojemnościowy, ale dynamik nie wymaga zasilania do pracy.
Pojemnościowy
Niezwykle lekka membrana, bardzo czuła na dźwięk. Dostępne są bardzo małe wersje do dyskretnych zastosowań. Wysokiej klasy mikrofony pojemnościowe są uznawane za standardowe wyposażenie studiów nagraniowych do przechwytywania ekstremalnych szczegółów. Działają z zasilaniem, np. fantomowym lub bateryjnym.
Zasilanie mikrofonu
Mikrofony pojemnościowe do pracy wymagają zasilania. Profesjonalnym standardem jest zasilanie phantom 48VDC. Niektóre mikrofony pracują z niższym napięciem nawet 1,5VDC, np. model z zasilaniem bateryjnym. E101 pracuje tylko z zasilaniem fantomowym od 9 do 48VDC i bateryjnym 1,5VDC. Należy upewnić się, że system dźwiękowy zapewnia odpowiednie zasilanie dla mikrofonu.
Charakterystyka częstotliwościowa
Płaska
Odpowiedni do pracy w kontrolowanym środowisku lub do pomiarów akustycznych. Chociaż ludzie dążą do płaskiech charakterystyki, to dla nieprofesjonalistów, to jest wyzwanie, aby to działy jak oczekują.
Popularna krzywa odpowiedzi
W oparciu o lata praktycznych doświadczeń profesjonalnych użytkowników, istnieją krzywe, które można budować dla różnych zastosowań. Dzięki temu bardzo łatwo jest wykorzystać mikrofon do danego celu. Ograniczanie pasma i podkreślanie barwy to typowe funkcje.
Zmienna odpowiedź
Zawiera przełączalne filtry do eliminacji zakłóceń, takie jak filtr subsoniczny do cięcia wibracji klimatyzatora i podłogi. Pozwala też na uzyskanie pełnego płaskiego brzmienia w przypadku stosowania w kontrolowanym środowisku.
Kierunkowość
Dookólna (omni directional)
Mikrofon odbiera dźwięk praktycznie tak samo z każdego kierunku.
Kardioidalna
Odbiera najwięcej sygnału na osi. Tłumi boki i odbiera najmniej do tyłu. Nadaje się do wzmocnienia dźwięku na żywo. Widoczny efekt zbliżeniowy i większość wokalistów lubi czerpać z tego korzyści w postaci podbicia basów, co nie jest dobre dla mowy.
Super Kardioida
Węższy niż wzór kardioidalny. Odpowiedni dla aplikacji wielu mikrofonów. Najmniej czuły kąt skierowany jest na bok i tył, gdzie znajduje się większość monitorów scenicznych. Taki sam efekt zbliżeniowy jak w przypadku mikrofonu kardioidalnego.
Shotgun
W oparciu o teorię tuby interferencyjnej, aby osiągnąć najwyższy osiowy odbiór sygnału i tłumić dźwięk poza osią tak bardzo, jak to możliwe. Ze względu na słabe tłumienie szumu wiatru, na zewnątrz należy zastosować odpowiednią osłonę przeciwwietrzną.
Odległość od źródła dźwięku
Bliskie mikrofonowanie i odległe mikrofonowanie brzmią bardzo różnie. Przy nagrywaniu wokali lub występach na żywo najczęściej stosuje się bliskie mikrofonowanie. Odpowiedni efekt zbliżeniowy jest jednym z pożądanych celów, a mniejszy problem ze sprzężeniem zwrotnym jest kolejnym czynnikiem dla aplikacji dźwięku na żywo.
Natomiast dalekie mikrofonowanie jest powszechną praktyką przy nagrywaniu, szczególnie przy nagrywaniu par stereo z dużą grupą wykonawców, takich jak orkiestra czy chór. Z powodu akustycznej natury i braku efektów bliskości, mikrofon daleki generalnie zbiera mniej basów z mikrofonem typu gradient ciśnienia (kardioida, figura 8, shotgun...).
Bogaty bas z odległego mikrofonowania może być nagrany z mikrofonem typu ciśnieniowego (dookólny), który posiada tę samą charakterystykę częstotliwościową z ujęciem zarówno bliskim jak i dalekim.
Montaż mikrofonu
Mikrofon typu gradient ciśnienia jest bardzo wrażliwy na wibracje. Do nagrywania przy ekstremalnie niskim poziomie szumów konieczne jest odpowiednie mocowanie amortyzujące dla mikrofonu o wysokiej czułości. Solidny stojak może ustawić mikrofon dokładnie w ulubionym miejscu i utrzymać go tam. Wybierz wytrzymały statyw mikrofonowy dla studyjnego mikrofonu pojemnościowego, który waży znacznie więcej niż zamocowany mikrofon.
Superlux oferuje szeroki zakres statywów mikrofonowych dla różnych wymagań. Big Foot Willie jest specjalnie opracowany dla dużych mikrofonów pojemnościowych, które są w stanie obsłużyć 2 duże mikrofony z uchwytem stereo dla pojedynczego punktu nagrywania stereo.
Przedłużona stopa we wszystkich wersjach 'E' służy do zamocowania ciężkiego mikrofonu studyjnego w ograniczonych przestrzennie aplikacjach live sound.
MS107
MS108E
MS200
Utrzymanie
Aby uzyskać najlepszą wydajność dźwięku, mikrofon pojemnościowy powinien być przechowywany w środowisku o niskiej wilgotności. Mikrofony pojemnościowe należy przechowywać w klimatyzowanym pomieszczeniu lub w osuszaczu, aby utrzymać je z dala od wilgoci. Czyste powietrze jest kolejnym ważnym czynnikiem. Należy trzymać z dala od dymu tytoniowego, aby uniknąć pozostałości smoły.