KV2 Audio - Technologia

2010-05-26
WsteczDalej
Przejdź do strony: 1 | 2 | 3

Technologia KV2 szuka głębi?

Zwiększanie ’zakresu dynamiki’ systemu głośnikowego jest fundamentalną podstawą zwiększenia klarowności, głębi i precyzji dźwięku. George Krampera definiuje ’Prawdziwy Zakres Dynamiki’ (True Dynamic Range - TDR) jako stosunek pomiędzy maksymalnym wyjściem a poziomem szumów.

Bardzo ważne jest to że definicja szumu zawiera zarówno zniekształcenia harmoniczne jak i intermodulacyjne. Powód jest prosty. Sygnał staje się bardziej zniekształcony, zniekształcenia harmoniczne i intermodulacyjne sumują się razem, i zniekształcają się jeszcze bardziej. Teraz poziom szumów zakłada zachowanie przypadkowego szumu.

Po przebadaniu zakresu dynamiki produktów innych producentów, stwierdziliśmy że typowo podawany zakres dynamiki 40dB spada do około 26-30dB poniżej normalnej pracy na żywo, i spada jeszcze bardziej gdy wzmacniacz zaczyna clipować.

Teraz rodzi się pytanie: "czy ten szum jest słyszalny?". Odpowiedź jest prosta: Tak. Jeżeli odtwarzasz muzykę na poziomie 120dB poziom szumów jest w zakresie 80dB, i jest słyszalny. Pogłośnij system do 130dB, i zobacz że poziom szumu wzrasta do zakresu 100-110dB i jest bardzo słyszalny. Nawet więcej podczas clipowania, gdzie utrata informacji i zniekształcenia harmoniczne / intermodulacyjne tworzą maskowanie średnich częstotliwości przez wysokie, a w rezultacie daje szorstki dźwięk.

Clipowanie jest powszechne, przykładowo szczyt dynamiki wytworzony przez akustyczną gitarę może łatwo przesterować wzmacniacz wysokiej mocy. Średnia moc potrzebna do przetworzenia dźwięku gitary może być około 10W, ale z 20dB szczytem, możesz przesterować wzmacniacz o mocy 1kW.

Zrozumiawszy problem, ustaliliśmy cel, którym było zaprojektowanie systemu, który daje 20dB więcej dynamiki niż dają dostępne na rynku systemy. Ale jak zacząć projekt produktu ze zwiększonym TDR? Odpowiedź jest prosta. Trzeba się skupić na wszystkim: konstrukcji głośników, konstrukcji akustycznej, tubie, wzmacniaczu, elektronice sterującej i integracji schematu.

Konstrukcja przetworników

Każdy z głośników użytych w systemach KV2 Audio posiada specjalną konstrukcję. To prowadzi do rozwoju komponentów które stają się ostatecznym rozwiązaniem w miejscu gdzie zostają zastosowanie, a nie tylko przetwornik wzięty z danej półki, jak ma to miejsce w dzisiejszych konstrukcjach. Rozpoczęliśmy i intensywną podróż, by rozwinąć nowe komponenty, osiągając trudną kombinację poziomu wyjściowego, przetwarzaną moc oraz kontrolę głośnika, ale w szczególności zmniejszenie zniekształceń trzeciej harmonicznej we wszystkich konstrukcjach.

Naszym cel bazuje na ograniczeniach słyszalności parzystych i nieparzystych harmonicznych. Generalnie słyszymy tylko poziom zniekształceń parzystych harmonicznych, gdy przekraczają poziom 1-2%, ale potrafimy usłyszeć poziom zniekształceń nieparzystych harmonicznych tak niskich jak 0,1% przetwarzanego sygnału. Jeżeli zmniejszy się zniekształcenia trzeciej harmonicznej z 1% do 0,1% w przetworniku, radykalnie zwiększy się zakres prawdziwej dynamiki.

Wysiłek był niewiarygodnie owocny, z rezultatem nowych komponentów do naszych kolumn, o bardo niskich zniekształceniach.

Jeden z najbardziej wyzywających projektów, powzięty przez nasz zespół, było zaprojektowanie serii driverów ciśnieniowych NVPD. Pomysł przyszedł podczas Włoskiego lunchu, gdzie prowadziliśmy dyskusję na temat nowej warstwy azotanowej, używanej podczas wyścigów Formuły 1, cechującą ekstremalną sztywnością i siłą. Również jest ekstremalnie lekka, świetna do samochodów, a nigdy nie próbowana w Pro Audio.

Oryginalna konstrukcja ES oraz EX posiadała 1” driver, który w swojej klasie posiadał niższe zniekształcenia niż jakikolwiek inny driver 1” na świecie. Poprawianie tego wyniku było ogromnym wyzwaniem.

Poprzez zastosowaniu procesu NVPD (Nitrate Vapour Particle Deposition – Usunięcie cząstek pary azotu) na membranie, znacząco poprawiając rezonans kopuły, zmniejszając zniekształcenia jeszcze bardziej, i rozszerzając pasmo przenoszenia. Poprzez dodanie jednego z większych neodymowych dostępnych napędów, oraz naszej zaawansowanej konstrukcji czopa, rezultatem jest seria driverów wysoko tonowych, które produkują zniekształcenia niższe niż 0,03% i płaski pomiar do 22kHz, rozciągający się do ponad 35kHz.

Do poprawienia czystości środkowego pasma, oraz poziomu wyjściowego, zaimplementowaliśmy technologię Trans Coil, która eliminuje induktancję cewki, nazwaną AIC (Active Impedance Control – Aktywna Kontrola Impedancji). Rezultatem jest płaska odpowiedź impedancji powyżej punktu rezonansu, czyniąc głośnik wiele łatwiejszym do kontrolowania przez wzmacniacz. W dwudrożnej kolumnie jak zachowuje się jak woofer w niskich częstotliwościach i midrange w wyższych. W głośniku średnio tonowym jego spójność fazy i niskie zniekształcenia umożliwiają odtworzenie czystego i naturalnego brzmienia wokalu z niewiarygodnie szybką dynamiką i przenoszeniem transjentów. Nasze nowe i proste technologie dają moduły do budowy systemu który przewyższa inne dostępne produkty o wyższych zniekształceniach i i niższym akustycznym poziomem wyjściowym.

Konstrukcja akustyczna i tuby

Konstrukcje KV2 Audio posiadają szerokie rozproszenie systemu dźwiękowego, ponieważ mocno wierzymy że większość aplikacji (aż do 20000 ludzi) może być pokryta przez małą liczbę kolumn o szerokim rozproszeniu i bardzo wysokim poziomie wyjściowym.

Trzymamy wszystkie tuby z niskim stosunkiem kompresji. Dla pasma środkowego, unikamy stosunku powyżej 4:1, ponieważ to przeciąża stożek, i z natury wymaga dłuższego wlotu do tuby, które wprowadzają większe zniekształcenia. Zbliżając się do ostatecznego celu tak jak to tylko możliwe, rozwiązaniem jest użycie maksimum dwóch kolumn średnio – wysoko tonowych KV2 połączonych ze sobą od strony głośników średnio tonowych, plus down lub side fill, gdy zachodzi taka potrzeba. Zapewnia to maksimum pokrycia dźwiękiem, bez obcięcia wysokich częstotliwości i interferencji występujących w systemach line array.

Skupiając się na technologii rozproszenia ciepła, zasilania i poprawnego montażu komponentów, zajmujemy się kluczową częścią Kompresji Energii w całkowitych osiągach grającego systemu, w obszarze często pomijanym przez innych producentów. Te często wytłuszczone parametry często tracą swój błysk, przy pomiarze po 30 minutach występu, tracąc nawet 6dB całkowitego wyjścia. Systemy KV2 Audio są stworzone do dostarczenia stałej mocy, ogromną dynamiką, przez cały czas pracy.

WsteczDalej
Przejdź do strony: 1 | 2 | 3

Katalog Produktów